چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش رفتارهای رهبری مثبت بر رضایت شغلی و اعتماد سازمانی معلمان ابتدایی زن
منطقة هشت تهران بود. روش این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش پژوهش آزمایشی و همراه با پیش ازمون
و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی منطقه ۸ شهر تهران در سال تحصیلی
۹۹-139۸ است که تعداد آنها ۹۰۰ نفر بود. حجم نمونه پژوهش ۳۰ نفر(۱۵ گروه کنترل و ۱۵ گروه آزمایش) است که به
شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه(آزمایش و کنترل) گمارده شدند. برای گروه آزمایش
پروتکل آموزش رفتارهای رهبری مثبت در طی ۶ جلسه ۰٩ دقیقه ای اجرا و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد.
آزمودنی ها در دو مرحله ارزیابی(پیش آزمون و پس آزمون) با استفاده از پرسشنامه های اعتماد سازمانی شفیعی (۱۳۹۰) و
رضایت شغلی اسمیت کندال و هیولین (۱۹۶۹) مورد بررسی فرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده هایا استفاده از شیوه های آمار
توصیفی(میانگین و انحراف معیار و فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس) و توسط نرم افزار آماری spss-ver20 انجام شد. یافته ها نشان داد که آموزش رفتارهای رهبری مثبت منجر به رضایت شغلی و اعتماد سازمانی معلمان
ابتدایی زن در پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. در نتیجه می توان گفت که آموزش رفتارهای
رهبری مثبت بر رضایت شغلی و اعتماد سازمانی معلمان مقطع ابتدایی اثربخش می باشد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که آموزش رفتارهاي رهبري مثبت منجر به رضايت شغلي و اعتماد سازماني معلمان ابتدايي زن در پس آزمون گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل شده است .
در نتيجه مي توان گفت که آموزش رفتارهاي رهبري مثبت بر رضايت شغلي و اعتماد سازماني معلمان مقطع ابتدايي اثربخش مي باشد.
واژه هاي کليدي: آموزش رفتارهاي رهبري مثبت ، رضايت شغلي ، اعتماد سازماني 29 مقدمه رهبري مهم ترين رکن سازمان ها است که سهم زيادي در شکست و موفقيت آن ها دارد.
فرضيۀ اصلي آموزش رفتارهاي رهبري مثبت بر رضايت شغلي و اعتماد سازماني معلمان مقطع ابتدايي مؤثر است .
تجزيه و تحليل استنباطي فرضيه ها فرضيه اصلي : آموزش رفتارهاي رهبري مثبت بر رضايت شغلي و اعتماد سازماني معلمان ابتدايي زن منطقۀ هشت تهران مؤثر است .
Bee Yoke & Panatik 32 اثر آموزش رفتارهاي رهبري مثبت بر رضايت شغلي و اعتماد سازماني معلمان ابتدايي متفاوت مي باشد.
جدول ٣: تحليل کواريانس چند متغيره (MANCOVA) (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطوريکه در جدول فوق مشاهده مي شود که آموزش رفتارهاي رهبري مثبت بر رضايت شغلي و اعتماد سازماني معلمان ابتدايي زن منطقۀ هشت تهران تاثير دارد.
که با توجه به اندازه اثر، آموزش رفتارهاي رهبري مثبت بر رضايت شغلي معلمان تاثير بيشتري دارد نسبت به اعتماد سازماني.
نتايج فرضيه اول نشان مي دهد که آموزش رفتارهاي رهبري مثبت باعث رضايت شغلي معلمان مقطع ابتدايي مـي شـود.
(2007) ,Organizational commitment in the smallentrepreneurial business in Singapor Cross Cultural Management, Vol. 12, No. 2.
(2003), organizational Justice, Trust and th management of changen, personal Review, Vol. 32 , No, 3.