چکیده:
چرخه دمینگ یکی از اصطلاحات رایج مدیریتی در بحث بهبود مستمر است که دانشمندان زیادی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند. بر اساس این چرخه سازمانها بایستی مراحل مختلفی را جهت بهبود مستمر طی نمایند؛ بنابراین مدیران به عنوان اصلی ترین محرکان این چرخه می توانند بر اساس توانمندیهای خود این چرخه را با سرعتهای متفاوتی در بازه سکون تا گردش مستمر به حرکت در آورند، در این راستا مطالعه حاضر با هدف توسعه یک مدل فرآیندی و عینی بر اساس تحلیل پوششی داده ها جهت ارزیابی عملکرد رفتاری 20 موسسه آموزش عالی استان خراسان شمالی انجام شده است. از نوآوری این تحقیق طبقه بندی موسسات آموزش عالی در مراحل مختلف چرخه دمینگ به موسسات برنامه گرا، عمل گرا، کنترل گرا و بازخورد گرا (نتیجه محور) می باشد. نتایج این تحقیق علاوه بر مشخص کردن کارائی هر موسسه آموزش عالی می تواند با ایجاد سازمان مجازی به عنوان مبنائی جهت مدیریت در چرخه حیاتی دمینگ طراحی نماید. در تحلیل پوششی دادهها برای هر یک از واحدهای ناکارا تعدادی از واحدهای کارا به عنوان مرجع به همراه ضریبی برای مشخص کردن میزان تاثیر گذاری آن ها تعیین و معرفی میشود. به عنوان مثال موسسه آموزشی FH برای آنکه بتواند از سازمان های کارا در فرآیند برنامه ریزی خود الگوبرداری بنماید مدل تحلیل پوششی داده ها دو سازمان JD با ضریب 0.13 و سازمان RS با ضریب 3.0 را پیشنهاد می کند؛ بنابراین موسسات می توانند به طور مجزا در مراحل چرخه دمینگ از سازمان ها مختلف الگوبرداری نمایند.
Deming cycle is one of common terms in continuous improvement that many researchers
have studied it, based on the cycle organizations should go through different stages to get
continuous improvement. Managers as main stimulators of the cycle according to their
capabilities can move the cycle at different speeds, from static mode to continuous
circulation. In this regard, the study was conducted with the aim of developing a process
model based on data envelopment analysis (DEA) to evaluate the behavioral performance of
20 higher education institutions in North Khorasan province. One of the innovations of this
research is the classification of higher education institutions in different stages of the Deming
cycle into program-oriented, action-oriented, control-oriented and feedback-oriented (resultoriented)
institutions. The results of this research, in addition to determining the efficiency of
each higher education institution, can provide a virtual organization as a basis for
management in the life cycle of Deming. In data envelopment analysis, for each of the
inefficient units, a number of efficient units are determined as a reference with a coefficient.
For example, in order for an educational institution to be able to Benchmark its planning
process from efficient organizations, DEA proposes JD organizations with Coefficient of
0.13 and an RS organization with Coefficient of 3.0.
خلاصه ماشینی:
بررسي اجمالي از تحقيقات انجام شده نشان می دهد که رويكرد DEA با گسترة وسيعي از موضوعات درارزيابي و اندازه گيري عملكرد و كارايي در دولتهاي محلي (ورسینگتون و دالری 4 ،2000) بخش عموم 5 n"/>n"/>،2000)، سازمانهاي مختلف از جمله دانشگاهها (پویا و اسماعیلی کاخکی، 1397؛ رمضان زاده و امیری، 1395؛ هاشمی و همکاران، 1388؛ ترکاشوند و آذر، 1385؛ آهن 6 ,"/>,"/>،1993) بانكها، بي 7 rgess"/>rgess"/>،199 8 lison"/>lison"/>،1998)، حوزههاي آموزش و 9 asley"/>asley"/>،1993)، ارزيابي دستاوردهاي حاصل از برنام 10 Chang"/>Chang"/>،1995)، ارزيابي تخصيص منابع، ارزيابي اثر مديريت 11 ="Suk"/>="Suk"/>،1998) و گروههاي كنترل 12 lakan"/>lakan"/>،1996)، وحتي با ديدي آينده نگر براي تجديد ساختار 13 yoshi"/>yoshi"/>،2000) و بسياري موارد ديگربکار گرفته Deming cycle Continuous improvement Oakland Worthington,& Dollery husain Ahn, & Seiford, Burgess Alison Beasley Chang Suk Mathiyalakan Sueyoshi نگرش کمی به مدل چرخه دمینگ و به کارگیری آن در ارزیابی و طبقه بندی سازمانها به برنامه گرا 1 ، عمل گرا 2 ، کنترل گرا 3 و بازخورد گرا 4 دیدگاه جدیدی است که در کمتر مطالعه ای به آن پرداخته شده است (شریعت نیا، 1392).
جدول 8- خروجی DEA برای مرحله برنامه ریزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 6- بحث و نتیجه گیری تحلیل کمی بدست آمده از اجرای مدل عینی ارائه شده ارزیابی کارایی و طبقه بندی رفتاری عملکرد موسسات آموزش عالی بوسیله تکنیک ستاده گرای تحلیل پوششی داده ها ، دیدگاه تازه ای را در شناسایی وضعیت سازمان و نقاط ضعف و قوت در پیشبرد برنامه های راهبردی موسسات ارائه می دهد.