چکیده:
از جمله آیات قرآن که بر ضرورت حجّت زنده در هر زمان دلالت دارند، آیات مربوط به شاهدان و گواهان اعمال هستند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این مسئله است که حیات امام مهدی؟ع؟ با توجه به آیات شهادت، چگونه قابل اثبات است. بر اساس یافتههای پژوهش، خدای سبحان، در همه زمانها و در همه امتها، فرد ویژهای را از میان امت بر اعمال آنان شاهد قرار میدهد تا در روز قیامت، در دادگاه الاهی، در مورد عملکرد امّت شهادت دهد. این سنت الاهی در امت خاتم نیز جریان دارند، لذا وجود شاهد در هر عصر و زمانی، از جمله زمان حاضر ضرورت دارد. چنین فردی باید از مقام عصمت و مشاهده ملکوت اعمال، برخوردار باشد. این مقاله به روش توصیفی -تحلیلی انجام شده و در تجزیه و تحلیل آیات قرآن کریم از روش تفسیر قرآن به قرآن، بهره گرفته است.
Among the verses of the Quran which indicate the necessity of a living proof at all times are verses related to the witnesses of deeds. The present research seeks to answer this question that how the life of Imam Mahdi (A.S) can be proved considering the verse of attestation. According to the findings of the research, God the Glorified, places a special person from among the ummah as a witness of their deeds at all times and all nations, to testify about the performance of the ummah in the Divine Court on the Day of Judgment. This divine tradition goes on in the ummah of the last Prophet (PBUH), thus, the presence of a witness at every age and time, including the present time is necessary. Such a person should have the status of infallibility and observation of the reality of the deeds. This paper is carried out with a descriptive-analytic method and to examine and analyze the verses of the Holy Quran, we have benefited from the method of interpreting the Quran with the Quran.
خلاصه ماشینی:
لذا شاهد اّمت نیز ایشان است ؛ زیرا با توجه به آیات قرآن ، شاهد امت ، باید از حیات دنیوی، برخوردار باشد و در میان زمینیان زندگی کند و در امت خاتم ، با تعّدد شاهدان ، مواجه هستیم .
این سخن ، باطل است ؛ چون وقتی به کاربرد واژه امت ، در آیات قرآن ، توجه شود؛ تکذیب کنندگان و کّفار نیز جزو اّمت پیامبران ، از جمله پیامبر خاتم ؟ محسوب شده اند: »>کَذلکَ أَْرَسلْناکَ فی أَُمۀ قدْ خَلَتْ منَْ قْبلها أَُمٌم لَتتْلَُوْ عََلْیهُم ْلَ ذی أَْوحَْینا اَلْیکََ و هُْمَ یکْفُُرونَ ٍ ِ ِ ِ ِ ِ ِ بالَ رحْمن <؛ همان گونه ]که پیامبران پیشین را مبعوث کردیم ،[ تو را به میان اّمتی فرستادیم که ِ پیش از آن ها اّمت های دیگری آمدند و رفتند، تا آنچه را به تو وحی کرده ایم ، بر آنان بخوانی؛ در حالی که ]این امت نیز[ به رحمان کفر می ورزند« )رعد:٣٠(.
بنابراین ، آنان ، افراد خاصی از اّمت هستند که جانشین خدا در زمین و نیز جانشین رسول خدا هستند؛ چنان که در روایات متعّدد، به این مطلب اشاره شده است ؛ از جمله عبدالله بن ابان زیات میگوید: به حضرت رضا؟ عرض کردم : برای من و خانواده ام ، به درگاه خدا دعا فرما!
از روایات معصومان ؟ نیز که در ذیل آیات شهادت ، وارد شده است ، به خوبی روشن می شود که مقصود از شاهدان امت خاتم ، امامان معصوم ؟ هستند که اّولین آن ها، در این اّمت ، امام علی بن ابی طالب ؟ و آخرین آن ها، حضرت مهدی؟ است .