چکیده:
بحث عصمت انبیا از جمله موضوعاتی است که مباحث زیادی را در میان فرقههای اسلامی بهوجود آورده است. تمام فرق اسلامی در عصمت انبیا پس از بعثت، اتفاقنظر دارند؛ اما در عصمت انبیا پیش از بعثت اختلاف است. ابنتیمیه عصمت انبیا را منحصر به دریافت، حفظ و ابلاغ وحی میکند؛ به این معنا که قائل به عصمت مطلق انبیا پیش و پس از بعثت نیست و فرقی بین نبی اکرم و سایر انبیا نمیگذارد.
در این مقاله در پی یافتن این مسئله هستیم که اگر ابنتیمیه خود را پیرو سنت میداند و از نظر او، قول، فعل و تقریر پیامبر حجت است، اولا تا چه اندازه پایبند به سنت است و ثانیا دیدگاه او نتایج و آثاری دارد که باید ملتزم به آن شود؛ مانند عدم حجیت مطلق سنت، انکار جاودانگی سنت و سنتستیزی؛ ثالثا چگونه دیدگاهش را با این چالش جمع میکند که اگر پیامبران، علیالاطلاق معصوم نباشند، اطمینانی به سخنان آنها باقی نمیماند و فایدۀ بعثت از بین میرود.
All Islamic sects maintain that prophets after being appointed as messengers of God will become infallible. But whether the prophets are infallible before starting the prophethood or not, there are some disputes. Ibn Taymiyyah thinks that all prophets are infallible just in cases concerning their mission and in other aspects of their lives are just like common people. He believes that prophets are infallible just in receiving the revelation and transforming it safely to others. Ibn Taymiyyah have no believe in absolute infallibility of all prophets, including our holy prophet Muhammad (PBH). In this essay, we are going to discuss the consequences of Ibn Taymiyyah's view on not accepting the absolute infallibility of prophets:1- if the prophets are not infallible, does Ibn Taymiyyah believe in the tradition and acts of Muhammad (PBH)? 2- accepting this idea, the tradition and actions of our Holy prophet Muhammad (PBH) will not be a source in Islam 3- if the prophets are not infallible in all aspects of their lives, can we trust to their teachings?