چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ اﻧﮕﯿﺰه ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪای و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ دﺑﯿﺮان ورزش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻧﻘﺪه ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺣﺠﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری دﺑﯿﺮان ورزش ﺷﺎﻏﻞ در ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻧﻘﺪه ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 136 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ؛ ﮐﻪ ﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ )ﺑﺎرﺗﻮن ﺟﯽ ای( و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪای )ﭘﺎﺗﺮﺳﻮن( اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻫﺮ دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ داراﯾﯽ رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻗﺎﺑﻞاﻋﺘﻤﺎد ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ )0/851 و 0/941(؛ و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ در روشﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ از ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد اﻧﮕﯿﺰه ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪای دﺑﯿﺮان ورزش در ﺗﻤﺎم اﺑﻌﺎد ﺗﺄﺛﯿﺮ دارد؛ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻧﮕﯿﺰه ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮ ﮐﻞ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ دﺑﯿﺮان ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ درﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﺗﻮان اذﻋﺎن ﻧﻤﻮد ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪای ﺣﺮﻓﻪای و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ دﺑﯿﺮان ﺗﺄﺛﯿﺮ دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول 1- بررسی فرضیه اصلی (ماخذ: نگارنده) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1- در فرضیه اول پژوهش ادعا شده بود که انگیزه یادگیری بر توسعه حرفهای دبیران در بعد برنامه ریزی تأثیر دارد که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان می دهد با توجه به جدول 2؛ عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر برابر(22.
جدول 3- بررسی فرضیه دو (ماخذ: نگارنده) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 3- در فرضیه سوم پژوهش ادعا شده بود انگیزه یادگیری بر توسعه حرفهای دبیران در بعد مدیریت بر رفتار فراگیران تأثیر دارد؛ که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان می دهد با توجه به جدول 4؛ عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر برابر(9.
جدول 4- بررسی فرضیه سه (ماخذ: نگارنده) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 4- در فرضیه چهارم پژوهش ادعا شده بود انگیزه یادگیری بر توسعه حرفهای دبیران در بعد دانش عمیق فراگیران تأثیر دارد؛ که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان می دهد با توجه به جدول 5؛ عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر برابر(9.
جدول 5- بررسی فرضیه چهار (ماخذ: نگارنده) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 5- در فرضیه پنجم پژوهش ادعا شده بود انگیزه یادگیری بر توسعه حرفهای دبیران در بعد برقراری ارتباط تأثیر دارد؛ که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان می دهد با توجه به جدول 6؛ عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر برابر(8.