چکیده:
ﮔﺮدﺷﮕﺮی از ﺷﺎﺧﻪﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در آن، ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﺘﻨﻮع دﯾﮕﺮ را ﻧﯿﺰ درﮔﯿﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻟﺬا ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ در ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ روﻧﻖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮔﺮدد. از ﻃﺮﻓﯽ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﺪون در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻌﯿﻦ اﻣﮑﺎنﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻗﺪام ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﻧﻤﻮد ﺗﺎ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺳﻬﯿﻢ، ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺪل ﺑﻮم ﮐﺴﺐوﮐﺎر از ﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﮐﻤﮏ آن ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ اوﻟﯿﻪ ﮐﺴﺐوﮐﺎر دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ. اﺳﺘﺎن ﯾﺰد ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺮارﮔﯿﺮی در ﻣﺮﮐﺰ ﮐﺸﻮر و ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺟﺎذﺑﻪﻫﺎی ﻓﺮاوان، ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮای ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺴﺐوﮐﺎرﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ را دارد. ﻟﺬا در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮان در ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ 50 ﮔﺮدﺷﮕﺮ داﺧﻠﯽ و 30 ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ، 15 ﺑﻮم اوﻟﯿﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪ و از ﺑﯿﻦ آنﻫﺎ، ﭘﺲ از اﻋﻤﺎل ﻧﻈﺮ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺣﻮزه ﮐﺴﺐوﮐﺎرﻫﺎی ﻧﻮﭘﺎ، 3 ﺑﻮم ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ روش ﺗﺎﭘﺴﯿﺲ ﻓﺎزی و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺑﻌﺎد ﺑﻮم ﮐﺴﺐوﮐﺎر اﺳﺘﺮواﻟﺪر رﺗﺒﻪ-ﺑﻨﺪی ﺷﻮد. ﻧﺘﺎﯾﺞ در وﻫﻠﻪ اول ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و در اداﻣﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ-دﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻮمﻫﺎی ﺻﻨﺎﯾﻊدﺳﺘﯽ، ﮐﻮﯾﺮ ﻧﻮردی و ﮐﺎرت اﻋﺘﺒﺎری اوﻟﻮﯾﺖﻫﺎی ﺑﺮﺗﺮ اﯾﺠﺎد ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﻫﺴﺘﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
شناسایی ایدههای کسبوکار جدید با استفاده از مدل بوم کسبوکار و رتبهبندی آنها در حوزه گردشگری استان یزد لیلا ساچمه فروش 1 ، سید محمود زنجیرچی 2 *، حبیب زارع احمدآبادی 3 تاریخ دریافت: 30/08/99 تاریخ پذیرش: 05/10/99 کد مقاله: 40996 چکـیده گردشگری از شاخههای بزرگ صنعت جهانی است و فعالیت در آن، صنایع متنوع دیگر را نیز درگیر میکند.
بنابراین در راستای توجه به این خلأ پژوهشی، مطالعه حاضر با شناسایی نیازهای مشتریان بخشهای گردشگری استان یزد، به معرفی و بهکارگیری مدل بوم استروالدر در طراحی کسبوکار در حوزه گردشگری میپردازد تا در نهایت بتوان با استفاده از نتایج، به تابلوهای منتخب کسبوکار در استان یزد دست یافت و نیز اولویتهای این تابلوها را از لحاظ کیفیت و درستی طراحی مشخص نمود.
ماهانجان و همکاران در تحقیق خود به منظور افزایش بهرهوری و اثربخشی معاملات، کاهش هزینه معاملات و ارائه خدمت به مشتریان بازار گردشگری شهر گوآ در هند، نیاز به یک مدل کسبوکار مبتنی بر ICT برای صنعت توریسم این منطقه را نشان دادند (ماهانجان و همکاران، 2015).
(پالچسکي و سالابون، 2019: 2295) 4- تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش در مرحله نخست به منظور شناسایی نیازها و موضوعات مدنظر گردشگران به عنوان مشتریان نهایی و کارشناسان گردشگری به عنوان خبرگان اين حوزه، از طريق مصاحبه مواردی به شکل نقاط قوت و ضعف عمده سفر به یزد برشمرده میشود تا به عنوان ایده اصلی در طراحی بومها و به خصوص در بخش ارزش پیشنهادی مورد استفاده قرار گيرند.
International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research UNWTO, Tourism Highlights, 2010 edition.