چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی رﻓﺘﺎری و آﻣﻮزش ذﻫﻨﯿﺖﻫﺎی ﻃﺮﺣﻮارهای ﺑﺮ روی ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﺎر 10 اﻟﯽ 12 ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻮد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ روش، آزﻣﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺎ آراﯾﺶ ﺗﺼﺎدﻓﯽ در آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﺎر 10 اﻟﯽ 12 ﺳﺎﻟﻪ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﮐﻠﯿﻨﯿﮏ ﻣﺪدﮐﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﻮﯾﺪ ﻣﻬﺮ واﻗﻊ در ﺷﻬﺮک وﻟﯿﻌﺼﺮ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 89 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻟﺰوم اﻧﺠﺎم ﻣﺪاﺧﻠﻪ، 45 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ روش ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و در ﺳﻪ ﮔﺮوه( 15 ﻧﻔﺮ ﮔﺮوه آﻣﻮزش ذﻫﻨﯿﺖﻫﺎی ﻃﺮﺣﻮاره ای، 15 ﻧﻔﺮ ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی رﻓﺘﺎری و 15 ﻧﻔﺮ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ) ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه اول ﺗﺤﺖ 8 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی رﻓﺘﺎری، ﮔﺮوه دوم ﺗﺤﺖ 8 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش ذﻫﻨﯿﺖﻫﺎی ی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﮔﺮوه ﺳﻮم ﻫﯿﭻ آﻣﻮزﺷﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻨﻤﻮدﻧﺪ. ﺟﻬﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی از ﻣﻘﯿﺎس ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ آﺧﻨﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻫﻢ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی رﻓﺘﺎری و ﻫﻢ آﻣﻮزش ذﻫﻨﯿﺖﻫﺎی ﻃﺮﺣﻮارهای در ﮐﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﺎر اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد هم آموزش مهارتهای رفتاری و هم آموزش ذهنیتهای طرحوارهای در کاهش پرخاشگری کودکان کار اثربخش میباشد.
از سوی دیگر، یکی دیگر از روشهای کاهش پرخاشگری، آموزش مهارتهای رفتاری میباشد، زیرا کودکان کار به منظور تأمین نیازهای مادی خود و خانواده و یا بر اساس قالبهای فرهنگی و سنتی حاکم بر جامعه مجبورند در سنین بسیار پایین کار کنند[12] که این امر موجب میشود تا از آموزشهای لازم در زندگی عقب بمانند و دچار آسیبهای گاهاً جبرانناپذیری شوند.
جامعه آماری شامل کودکان کار 10 الی 12 ساله تحت پوشش کلینیک مددکاری اجتماعی نوید مهر واقع در شهرک ولیعصر شهر تهران به تعداد 89 نفر بود که از میان آنها با توجه به لزوم انجام مداخله، 45 نفر به عنوان نمونه با روش هدفمند انتخاب شده و در سه گروه (15 نفر گروه آموزش ذهنیتهای طرحوارهای، 15 نفر گروه آموزش مهارتهای رفتاری و 15 نفر گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند.
جامعه آماری شامل کودکان کار 10 الی 12 ساله تحت پوشش کلینیک مددکاری اجتماعی نوید مهر واقع در شهرک ولیعصر شهر تهران به تعداد 89 نفر بود که از میان آنها با توجه به لزوم انجام مداخله، 45 نفر به عنوان نمونه با روش هدفمند انتخاب شده و در سه گروه (15 نفر گروه آموزش ذهنیتهای طرحوارهای، 15 نفر گروه آموزش مهارتهای رفتاری و 15 نفر گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد هم آموزش مهارتهای رفتاری و هم آموزش ذهنیتهای طرحوارهای در کاهش پرخاشگری کودکان کار اثربخش میباشد.