خلاصه ماشینی:
"با این حال اگر هنر را فرم بینگاریم و فرم را نه جوهر که شکل و قالب تعریف کنیم،هنر قابل آموزش است.
اما اگر به تعبیر هایدگر،هنر روایت جهان غیب شد و به تعبیر هربرت رید، رها کردن احساس درون و همزاد بینش روحانی و به تعبیر تولستوی،تجلی احساس درون و به تعبیر جلال الدین دوانی،تقلید از طبیعتی که خود از اعلای مبادی صادر شده است و به تعبیر مولانا،تصفیهی زنگار دل و به تعبیر ایرانیان باستان،«هونر»(یعنی نیکمردی و پاکمردی)و به تعبیر سانسکریت،«سونر»(یعنی همان)،آنگاه باید آن را در درون احساس کرد،جرعهجرعه در قلمرو مراقبهی باطن آن را سرکشید و به بطن زیبایی سفر کرد و روانی حقیقت جان شد بر پهنهی جهان.
وظیفهی مدرسان هنر،آموزش آنچه نادیدنی،ادراکنشدنی و به رؤیتنیا است و بسترسازی برای کشف ایده و تجلی معنا،نه تعلیم آن اوج فاجعه هنگامی است که این معنا را کسانی بخواهند آموزش دهند که خود با حقیقت هنر آشنا نباشند."