خلاصه ماشینی:
"ولینکتهسنجی و تعهد مؤلف او را به ورطۀ علماخلاق و تعلیم و تربیت هم وارد کرده استو یا شاید به تجزیه یا تذکر به این امر واقفشده است که کتاب درسی میتواند،الگو وسرمشق مهمی برای جوانان دبیرستانی باشدو لازم است در کنار آموختن،از نتیجهگیریتربیتی درس نیز آگاه شود.
E} مشارکت کودکان و نوجواناناز پذیرش صوری تا شهروندی واقعی (از مجموعه انتشارات اینوچنتی-4) (به تصویر صفحه مراجعه شود)طبق تعریف هارت(نویسندۀ کتاب)،مشارکت عبارت است از فرایند سهیم شدندر تصمیمات اثرگذار بر زندگی شخصی و جامعهای که در آن زندگی میکند.
تأکیداو بر مشارکت کودکان و نوجوانان در حوزههای همگانی مانند مدرسه،گروههایمحلی و گروههای رسمی خارج از خانواده است.
نویسنده در این کتاب،در 10 بخش موضوعات گوناگونی را در زمینۀ مشارکتبررسی کرده است که مهمترین و اساسیترین موضوعات مورد بررسی عبارتند از:مشارکت کودکان،الگوهای عدم مشارکت،الگوهای مشارکت واقعی،پژوهشهایمشارکتی کودکان،عوامل مؤثر در توانایی مشارکت کودکان و سودمندی مشارکت."