چکیده:
این پژوهش در راستای تقاضای روز افزون جراحی زیبایی سر و صورت انجام گرفته است. بر این اساس برای جواز زیباسازی بهه ییهات وروایات و اصول عملیه و همچنین دلیل عقلی می توان استدلال کرد. در این مقاله که با روش کتابخانهای و ارائه ادله صهورت پذیرفته وهر دلیلی به اختصار بررسی گردیده است. و در مواردی نقد و اشکال بیان و پاسخ داده شده است.
One of the nice features of Islam confirming and strengthening the sense of patriotism In regard to appearance and consequently maintain the dignity of man and Muslim Accordingly.This is in line with growing demand for cosmetic surgery has been done head and face. Accordingly, for a license to beautify the verses and hadiths and practical principles And also because it can be argued rationally. In this paper, the library method And provide evidence, if accepted for any reason to briefly review And has been answered. Memel possible prolongation until Vakhtsar disruptive been warned. key words: Beauty, the reason, Head and face, Permit
خلاصه ماشینی:
ضرورت تحقيق امروزه دانش پزشکي در زمينه زيبا سازي ترميمي و غيـر ترميمـي و در حـوزه جراحـي پلاسـتيک رشد و توسعه فوق العاده اي دارد و پيشرفت هاي علمي در ابعـاد مختلـف زيبـايي سـر و صـورت بخصوص در حوزه ژنتيک بسيار چشمگير ميباشد بطوري که براي متخصصـان ايـن علـم امکـان ايجاد و تغييرات در ساختار ژن ها براي دستيابي به چهره و اندام زيبـا و دلخـواه را فـراهم سـاخته است با توجه به گرايش روزافزون جوامع بشري و جهان اسلام به اين مسئله يعني زيبايي جسـم و خصوصا سر و صورت و تنوع اشکال تجميل و زيباسازي از قبيل کاشت مو، ابـرو و پلـک چشـم ، لاله گوش ، گذاشتن گونه ، دندان ها، چانه ، بوتاکس و کشـيدن پوسـت ، گذاشـتن و برداشـتن خـال ، پروتز لب و پاکسازي صورت و غيره و همچنين فراواني و تنوع جراحـيهـاي زيبـايي صـورت از قبيل جراحي بيني و لب و انگيزه ها و مشوق هاي اجتماعي آن ، ميطلبد تا اين مسئله از نظر فقهـي مورد بررسي قرار گيرد.
(کليني؛١٣٦٠، «فروع الکافي» ج ٦، ص ١١٣٦) رسول اکرم صلي الله عليه وآله فرمـود: «ليأخـذ أحـدکم مـن شـاربه وشـعر أنفـه و ليتعاهـد نفسـه فـإن ذلـک يزيد في جماله »؛ يعني آحاد شما بايد شارب و موي بيني اش را کوتاه نمايـد واز خـود مراقبـت نمايـد (مواظب ظاهر خودش باشد) که اين امور بر زيبايي و جمالش مـيافزايـد؛ (کلينـي، ١٣٦٠، «فـروع الکافي» ج ص ١١٦٢) پس اگر تخصيصي در کار نباشد، ظهور عام به حال خود باقي خواهد مانـد؛ پس آنچه مسلم است اين نوع از احاديث در پي حصر براي زينت در مورد خاص نيستند، بلکـه از باب ذکر بعض موارد و مصاديق عام اند ودليلـي بـراي اخـراج تجميـل و زيباسـازي بـا مـداخلات پزشکي از شمول عموم آنها وجود ندارد، مگر مواردي که با برخي مقارنـات حـرام مـثلا (غـش و تدليس ) همراه گردد.