چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری ابعاد خلاقیت و سرگردانی ذهنی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. بدین منظور 330 نفر دانشجویان دانشگاه تبریز به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و پرسشنامههای خلاقیت عابدی و سرگردانی ذهنی (MWQ) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده، از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. بررسی روابط و مدل مفهومی پژوهش نشان داد فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه بین خلاقیت و سرگردانی ذهنی رابطه وجود دارد تایید شده و خلاقیت بر سرگردانی ذهنی تاثیر معنادار دارد (35/0=R، 01/0>P)، و ضریب مسیر مقدار نیز 44/0 است که شدت رابطه متوسطی را نشان می دهد. بررسی شاخصهای برازش مدل نشان از این دارد که مدل پژوهش از بزارش نسبتا مناسب با دادهها برخوردار است، RMSEA برابر با 071/0، CFI برابر با 90/0، GFIبرابر با 93/0، PGFI برابر با 68/0، NFI برابر با 89/0، مقدار X2 برابر با 61/68 و سطح معناداری آن کمتر از 05/0 و نسبت X2 بر df برابر با 268 است. مقایسه مقادیر بتا یا ضرایب استاندارد شده رگرسیونی نشان می دهد که بالاترین تاثیر بر سرگردانی ذهنی مربوط به بعد سیالی با ضریب 210/0 و بعد ابتکار با ضریب 151/0 است. مطابق نتایج، بعد بسط در حضور ابعاد دیگر خلاقیت بر سرگردانی ذهنی تاثیر ندارد (05/0<P). با توجه به یافتههای پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که ابعاد خلاقیت بر سرگردانی ذهنی افراد تاثیر دارد.
The aim of present study was to investigate the relationship between creativity dimension’s and mind wandering in students of Tabriz University. For this purpose, 330 students of Tabriz University were selected by multistage random cluster, and then completed creativity questionnaire (abedi), and mind wandering questionnaires (MWQ). Data were analyzed by structural equation modeling. Relationships and conceptual model suggests the hypothesis that, there is a relationship between creativity and mind wandering, approved and mind wandering has significant effect on creativity (r=0/35 p<0/05). The size of path coefficient is 0/44, which shows average relationship severity. Evaluation of model fitting showed that, research model is fit with data. (RMSEA=0/071, CFI=0/90, GFI=0/93, PGFI=0/68 NFI=0/89, X2=68/61, P<0/05, X2∕df=268). Comparison of standardized regression or coefficients beta shows the highest impact on mind wandering related to the fluid by a factor of 0/210 and initiative by a factor of 0/151. According to the results, expansion factor in the presence of mind wandering does not have effect on other aspects of creativity (P<0/05). Based on the results of present study, it can be concluded that, creativity has effect on mind wandering of people.