چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی و مهارت های اجتماعی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی دانش آموزان پسر پایه دهم شهر اهواز بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه که از جامعه کل دانش آموزان پسر پایه دهم شهر اهواز به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 60 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه اضطراب اجتماعی (جرابک، 1996؛ ترجمه و هنجاریابی توسط دلیری، 1381)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی (بل، 1961؛ ترجمه و هنجاریابی توسط آقامحمدیان و شعرباف، 1375) و پرسشنامه صمیمیت اجتماعی (میلر و لفکورت، 1982؛ ترجمه و هنجاریابی توسط دانشورپور و همکاران، 1386). جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تحلیل کوواریانس یک متغیری در متن چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی بود. نتایج نشان داد که هر دو روش آموزشی باعث کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی بوده است. همچنین، آموزش مهارت های اجتماعی اثربخشی بیشتری نسبت به آموزش مهارت کفایت اجتماعی در سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی داشته است. اما، در زمینه اضطراب اجتماعی تفاوت معنی داری بین دو روش مشاهده نشد (72/0>P ). می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های اجتماعی می تواند در سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی بیشتر و کاهش اضطراب اجتماعی موثر باشد. کلیدواژه ها: کفایت اجتماعی، مهارت های اجتماعی، اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی
خلاصه ماشینی:
گروه روانشناسي ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي ، اهواز، ايران مقدمه دانش آموزان نوجوان با توجه به شــرايط ســني در دوره رشد و تحول جسماني ، شناختي ، هيجاني و اجتماعي هستند و پژوهش درباره اين گروه يکي از حوزه هاي پژوهشي گسترده در روانشناسي مي باشد (گلشني ، ١٣٩٤).
در اين بين يکي از مســائل مهم زندگي تحصيلي دانش آموزان و نظام آموزشــي ، مهارت هــاي اجتماعي دانش آموزان با توجه به رشد بازي هاي رايانه اي ، گروه همسالان و مشکلات شناختي - اجتماعي است (بابايي ، ١٣٩٣).
در نتيجه اين پژوهش با هدف مقايسه تاثير آموزش کفايت اجتماعي و مهارت هاي اجتماعي بر اضطراب اجتماعي ، سازگاري اجتماعي و صميميت اجتماعي دانش آموزان انجام شد.
Shimada, Anzai, Ikebuchi, Niwa & Kayahan 5.
آزمون هاي چندمتغيري (مانکووا) روي نمرههاي پس آزمون اضطراب اجتماعي ، سازگاري اجتماعي و صميميت اجتماعي در گروههاي آزمايشي و گواه (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٤ نتايج آزمون هاي چندمتغيري را نشــان مي دهد که براســاس آن هر چهار آزمون نشــان داد کــه آموزش مهارت هاي کفايت اجتماعي و مهارت هــاي اجتماعي حداقل بر يکي از متغيرهاي اضطراب اجتماعي ، ســازگاري اجتماعي و صميميت اجتماعي دانش آموزان اثر معني داري داشته است .
بحث و نتيجه گيري اين مطالعه با هدف مقايســه اثربخشــي آموزش کفايت اجتماعي و مهارت هاي اجتماعي بر اضطراب اجتماعي ، سازگاري اجتماعي و صميميت اجتماعي در دانش آموزان پسر پايه دهم انجام شد.