چکیده:
هدف این پژوهش تعیین تاثیر مولفههای هوش اخلاقی مبتنی بر رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی با میانجی سرمایه اجتماعی بر خودآگاهی دانشآموزان بود. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3512 نفر بودند. حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 346 نفر برآورد که طبق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامههای محققساخته هوش اخلاقی و خودآگاهی مبتنی بر رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) جمعآوری و با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که همه مولفههای هوش اخلاقی شامل درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش، دلسوزی، ارزشهای اخلاقی و مهارتهای ارتباطی بر سرمایه اجتماعی و خودآگاهی تاثیر مستقیم و معنادار و سرمایه اجتماعی بر خودآگاهی تاثیر مستقیم و معنادار داشت. همچنین، همه مولفههای هوش اخلاقی با میانجی سرمایه اجتماعی بر خودآگاهی دانشآموزان تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشت
خلاصه ماشینی:
همچنين ، همه مولفه هاي هوش اخلاقي با ميانجي سرمايه اجتماعي بر خودآگاهي دانش آموزان تاثير غيرمستقيم و معنادار داشت (٠٠٥>P).
در نتيجه ، اين پژوهش با هدف تعيين تاثير مولفه هاي هوش اخلاقي مبتني بر رويکرد تعليم و تربيت اسلاميبا ميانجي ســرمايه اجتماعي بر خودآگاهي دانش آموزان انجام شــد.
Pagliacci, Zavalloni, Raggi & Viaggi 4.
ميانگين ، انحراف معيار، کجي و کشيدگي متغيرهاي پژوهش در دانش آموزان متغيرها ميانگين انحراف معيار کجي کشيدگي درستکاري 3/40 0/78 -0/12 -0/14 مسئوليت پذيري 3/36 0/75 -0/14 -0/04 بخشش 3/22 0/87 0/20 -0/48 دلسوزي 3/22 0/87 0/20 -0/48 ارزش هاي اخلاقي 3/29 0/72 0/07 0/17 مهارت هاي ارتباطي 3/26 0/76 0/14 0/13 هوش اخلاقي 3/29 0/72 -0/34 -0/17 سرمايه اجتماعي 3/09 0/68 -0/86 0/52 خودآگاهي 3/24 0/71 0/33 0/12 1.
نتايج شــاخص هاي برازندگي مدل برازش شــده تاثير مولفه هــاي هــوش اخلاقي مبتني بر رويکــرد تعليم و تربيت اســلاميبا ميانجي ســرمايه اجتماعي بر خودآگاهي دانش آموزان در جدول ٣ ارائه شد.
همچنين ، همه مولفه هاي هوش اخلاقي با ميانجي سرمايه اجتماعي بر خودآگاهي دانش آموزان تاثير غيرمستقيم و معنادار دارد (٠٠٥>P).
بنابراين ، مدل برازش شده تاثير مولفه هاي هوش اخلاقي مبتني بر رويکرد تعليم و تربيت اسلاميبا ميانجي سرمايه اجتماعي بر خودآگاهي دانش آموزان به همراه ضريب استاندارد مسيرها در شکل ٢ ارائه شد.
يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که همه مولفه هاي هوش اخلاقي مبتني بر رويکرد تعليم و تربيت اســلاميبر ســرمايه اجتماعي و خودآگاهي دانش آموزان تاثير مســتقيم و معنادار داشتند.