چکیده:
دیوان بحتری مشتمل بر قصاید وصفی و مدحی فراوانی است که به اشکال گوناگون تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی را بازآفرینی میکند و به فراخور مضمون و بافت کلام پادشاهان بزرگ، آلات موسیقی، معماری، لباسها و اسامی شهرهای ایرانی و غیره بازنمایی کردهاست. لذا مطالعه و بررسی چگونگی و چرایی تأثیرپذیری بحتری از فرهنگ و تمدن ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در پژوهش حاضر از رویکرد بینامتنیت که با خوانشی تفسیری تأثیر و تأثر متون از یکدیگر را واکاوی میکند به مطالعه دیوان بحتری پرداختهشده است. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای منابع کتابخانهای است. بدین ترتیب که ابتدا دیوان بحتری مورد مطالعه قرار گرفته است و شواهد تأثیر پذیری او از فرهنگ و تمدن ایرانی استخراج شده است. سپس بر اساس نظریه باختین و مایکل ریفاتر تحلیل شده است. مهمترین پرسش این تحقیق بررسی اَشکال تأثیر پذیری بحتری از تمدن ایرانی است. نتیجه این بررسی حاکی از آن است که بحتری با ذکر جغرافیای سرزمین ایران و به نیکی یاد کردن از شهرهای آن در اشعار خود، برای خوشامد ممدوحان ایرانی خویش از جغرافیای ایران به نیکی یاد کرده است. همچنین وی با همانندپنداری ممدوحان خود به شاهان و وزیران ایرانی، منظومهای توصیفی از سلاطین ایرانی با معنابن قدرت و سلطنت تشکیل میدهد و بر شجاعت و دلاوری فرماندهان ایرانی تأکید میکند. همچنین شاعر در ضمن توجه به انواع هنر ایرانی همانند موسیقی، معماری رمز ماندگاری سروری ممدوحانش بر ایرانیان را در اهتمام آنان در حفظ و احیاء آیین و رسوم ایرانی می داند
Bohtory is one of the prominent Arab poets in Abbasid era. His poetical works contains many descriptive and praiseworthy poems that deal with Iranian history, culture and art in various forms. According to the content and texture of the word, recreates the great kings, musical instruments, architecture, clothes and names of Iranian cities, etc. Therefore, studying how and why Iranian culture and thinking is better influenced is very important. Therefore, the present study, relying on the intertextuality approach that explores the influence of texts from each other, has considered Iranian history, culture and art as a per- text. Then, the various forms of the presence of this hidden-text in the context of the poems and words are examined better and its implication and semantic levels are analyzed. The result of this study indicates that Bohtory, by mentioning the geography of the land of Iran and mentioning its cities well in his poems, has praised the geography of Iran for welcoming his Iranian praisers. By likening his praises to the Iranian kings and ministers, he forms a descriptive system of Iranian sultans with the meaning of power and monarchy. The poet also pays attention to the types of Iranian art such as music, architecture considers the secret of the permanence of his praise of the Iranians in their efforts to preserve and revive Iranian rituals and customs.