چکیده:
با توجه به اهمیت گردشگری مذهبی بهعنوان یکی از روبهرشدترین گونههای گردشگری در سطح جهان و قابلیت این گونه در استفاده بهعنوان ابزاری مناسب در راستای توسعة مقصدهای برخوردار از قابلیت گردشگری مذهبی و نیز با توجه به اهمیت و ضرورت شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه این گونة گردشگری، پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی طراحی و اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گردآوری شده به روش فراترکیب در این پژوهش کیفی نشان میدهد که عوامل اثرگذار بر توسعة گردشگری مذهبی میتوانند به دو بعد اصلی عوامل پیشران (با پنج مولفة اقتصادی، سیاسی/ حاکمیتی (مدیریتی)، اجتماعی ـ فرهنگی، پیشنیازها/ زیرساختهای لازم و عوامل رانشی گردشگر) و عوامل بازدارنده (با پنج مؤلفه اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، سیاسی/ حاکمیتی (مدیریتی)، زیست محیطی و محقق نشدن پیشنیازها و زیرساختهای لازم) دستهبندی گردند. نتایج حاصل میتواند رهنمودهایی مفید برای مدیران و سیاستگذاران صنعت گردشگری مذهبی کشور و نیز سایر پژوهشگران فراهم سازد.
Considering the importance of religious tourism as one of the fastest-growing types of tourism in the world and its capacity to be used as a suitable instrument for the development of destinations enjoying religious tourism and due to the importance and necessity of identifying the factors affecting the development of this type of tourism, this study was conducted to identify the factors affecting the development of religious tourism. The results of data analysis, collected by the meta-synthesis method in this qualitative study, show that the factors affecting the development of religious tourism can be divided into two main dimensions: leading factors (with five components of economic, political/governance (managerial), sociocultural, the prerequisites/necessary infrastructures, and the driving factors of the tourist) and deterrent factors (with five components of economic, sociocultural, political /governance (managerial), environmental, and failure to meet the prerequisites and necessary infrastructures). The findings can be useful guidelines for managers and policymakers of the religious tourism industry in the state and for other researchers.