خلاصه ماشینی:
"شما بین تلقی از متن مقدس به عنوان بنیاد و توجه به متن مقدس در قالب سیاق فلسفی تمایز قائل شدید، پس چگونه فلسفه میتواند به متن مقدس توجه کند و آنرا دربر بگیرد؟ اول اینکه همه فیلسوفان حکمت معتقدند، ابزار وحی چیزی جز عقل نیست که به صورت ماوراء الطبیعی فهم میشود.
آیا پذیرش دیدگاه اسلام و تاریخ فلسفه اسلامی برای اتخاذ دیدگاه سنتی آسانتر است یا مثلا مسیحیت در غرب که در طول دوران معاصر بهطور فزایندهای سکولار شده است؟ این دیدگاه (در مورد تاریخ فلسفه اسلامی) پذیرفته شده و علتش آن است که، در جهان اسلام آنچه ما آنرا گنوسی و ماوراءالطبیعه صرف میخوانیم (یعنی مسیری مبتنی بر معرفت، معرفت نجات بخش و اشراقی) همچنان ادامه یافت و تا روزگار معاصر بسیار قوی بود."