چکیده:
یکی از علتهای اصلی افت تحصیلی، ترک تحصیل و عدم پیشرفت دانش آموزان در امر آموزش وجود ناتوانیهای یادگیری یا همان اختلالهای یادگیری میباشد که این امر گویای اهمیت زیاد آن و نیاز به توجه بیشتر به دانش آموزن دارای اختلالهای یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی اجمالی اختلالهای یادگیری، علل و عوامل ایجاد آن در بین دانش آموزان بوده است. همچنین در پایان این مقاله به بررسی میزان شیوع اختلالهای یادگیری در بین دانش آموزان پرداخته شده است و مشخص شده که بالاترین نرخ شیوع مربوط به اختلال ریاضی دختران با شیوعی در حدود ۸۳/۹ درصد بوده و پایین ترین نرخ شیوع با ۴۸/۴ درصد در زمینه اختلال خواندن باز هم مربوط به دختران بوده است. در این مقاله از روشهای توصیفی، کتابخانهای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. میزان شیوع اختلالهای یادگیری بین ۲ تا ۱۰ درصد در نوسان است. با توجه به این که تعداد این دانش آموزان کم نیست باید معلمان و اولیا وقت بیشتری برای آموزش این دانش آموزان بگذارند و به صورت ویژه به آنها آموزش دهند.
خلاصه ماشینی:
همچنین در پایان این مقاله به بررسی میزان شیوع اختلالهای یادگیری در بین دانش آموزان پرداخته شده است و مشخص شده که بالاترين نرخ شيوع مربوط به اختلال رياضي دختران با شيوعي در حدود 83/9 درصد بوده و پایین ترین نرخ شیوع با 48/4 درصد در زمينه اختلال خواندن باز هم مربوط به دختران بوده است.
نریمانی و سایر همکاران(1384)، در مقالهای تحت عنوان بررسي شيوع و علل اختلالات يادگيري در دانش آموزان دوره ابتدايي استان اردبيل به این نتیجه رسیدند که 13 درصد دانش آموزان پایههای سوم و چهارم و پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری هستند و از عوامل مرتبط با این نارساییها میتوان به اشکال در یادآوری، استفاده کمتر از تکرار و تمرین و ضعف در حافظه بینایی، کنترل ذهنی ضعیف، ضعف در تشخیص شنیداری اشاره کرد.
بهرامی و سایر همکاران(1397)، در مقالهای تحت عنوان تاثیر اختلالات یادگیری بر عملکرد دانش آموزان مطالعه موردی دوره ابتدایی شهرستان مرودشت به این نتیجه رسیدند که بين متغيرهاي نارسایی در درک وفهم، اختلال حسی، محرومیت فرهنگی، نقص و نارسايي زبان يادگيرنده، عقب ماندگي ذهني و مشكلات آموزشي با متغیر عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد.
زارع نژاد(1394)، در مقالهای تحت عنوان شناسایی اختلالات یادگیری در دانش آموزان و راهکارهایی جهت بهبود کارکردهای آموزشی آنان به این نتیجه رسیدند که اختلالات یادگیری یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه روانشناسی است، در نتیجه مستلزم همکاری گسترده وتنگاتنگ دست اندرکاران و متخصصان تعلیم وتربیت و اولیا دانشآموزان است تا در این راستا بتوانند با تلاش یک دیگر و با برنامه ریزیهای مدون راه حلهای مؤثری را جهت کمک به کاهش مشکلات آنها فراهم آورند.