چکیده:
مقاله حاضر در ابتدا به تشریح دانش و اهداف و ضروریت و مدیریت دانش و بیان تاریخچه آن و
کارکردها و پیامدهای مدیریت دانش پرداخته و سپس به بررسی ارتباط مدیریت دانش و سازمانها
وموسسات آموزشی میپردازد. در ادامهی این مقاله سعی شده ضمن توضیح و تعریف سازمان آموزشی و
رهبران سازمانی در مورد منابع انسانی و تاثیر متقابل مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی و نیز لزوم
وضرورت مدیریت دانش در موسسات آموزشی نیز مطالبی ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
سازمان هاي آينده سازمانهايي دانش محور خواهند بود وبه طور کلي شامل متخصصيني هستند که مسير و قواعد کار خود را از مجراي بازخوردهاي دريافت شده از همکاران ، مشتريان ورؤسايشان تنظيم مي کنند و بر اين مبنا، مرکز ثقل به کارگيري نيروي کار از کارکنان ساده وفيزيکي به کارکنان دانشي تغيير خواهد کردکه در برابر رويکردهاي رفتاري که فضاي کسب وکار، بيش از صد سال پيش از محيط هاي نظامي گرفته بود، مقاومت خواهند کرد وتحولي در عرصه ها فعاليت سازماني پديد خواهند آورد.
اهداف مديريت دانش به طور خلاصه شامل مراحل زير است : ــ تبديل شدن به يک سازمان هوشمند، دانش محور و يادگيرنده ــ توليد و تهيه داراييهاي دانشي وتوسعه وغني سازي آنها ــ شناسايي منابع و راهکارهاي توليد دانش ــ غني سازي دانش آشکار و تبديل دانش هاي ضمني به دانش آشکار ــ دستيابي به مزيت رقابتي درچهارچوب دانش ــ زمينه سازي براي تسهيم دانش وتبديل آن به توانمنديهاي نيروي انساني سازمان ــ ايجاد نظام پوياوگسترده درسطح سازمان براي شناسايي و مستندسازي دانش هاي موجود ــ تشويق وترغيب نيروي انساني سطح سازمان براي مشارکت درامر مديريت دانش ــ پياده سازي وثبت دانش سازمان درقالب خلاقيت و توليد فناوري ــ برگزاري دوره هاي آموزشي براي ارتقاي مهارت هاي يادگيري مديران ومنابع انساني اصول مديريت دانش ده فرمان داونپورت (١٩٩٨) مجموعه ده اصل را براي راهنمايي مديران دانش مطرح کرد و او بيان کرد که اين اصول از تجربيات سازمان ها استخراج شده است : ١.