چکیده:
سابقه و هدف: اگر بحث آموزش صبر بر این مبنا باشد که دین به مفهوم جوهر زندگی تلقی شود، آنگاه
لزوم آگاهی نسبت به اهمیت، ضرورت، فواید و نسبت دین با دیگر حوزههای معرفتی مشخص خواهد شد.
در دنیای کنونی توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی، گسترش سریع فناوری و ارتباطات، صنعتی شدن
جوامع و نیازهای متنوع عصر انفجار دانش، دایره تاثیرگذاری عوامل مختلف را بر افکار و اندیشههای دانش
آموزان گسترده تر از گذشته کرده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و به صورت اقدام پژوهی است و پس از بررسی
مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش
گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع
خارجی و. . . و آموختههای محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش در پرورش و شکوفایی استعدادهای انسانها، عوامل متعددی دخالت دارند، مانند
والدین، مربیان و معلمان، برنامه های آموزشی و تربیتی و روشها و الگوها، الگو و نمونه که در تعبیر آموزش
صبر ما و در قرآن کریم از آن به نام اسوه یاد شده است تاثیر بسزایی در ساختار و شکل گیری شخصیت
افراد و رشد و شکوفایی تواناییهای بالقوه آنها دارد. همان گونه که هنرمند برای طرح و خلق اثر هنری به
الگو و نمونه مشخصی نیاز دارد.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که در یک کلاس درس، به درک معلم از دلیل
رفتار دانش آموزان و دادن پاسخ مناسب به ایشان، همدلی گفته میشود که با وجود آن، شانس موفقیت وی
در ایجاد یک فضای صمیمی تاثیر گذار بیشتر است. محیطی همراه با همدلی، این امکان را فراهم میکند که
دلایل واقعی اعمال افراد آشکار شود. معلم باید خود را علاقه مند، مراقب و نگران نشان دهد، لازم نیست که او با دلایل و یا توجیه دانش آموز برای رفتار نامناسب خود، موافقت کند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: از نظر اين پژوهش در پرورش و شکوفايي استعدادهاي انسان ها، عوامل متعددي دخالت دارند، مانند والدين ، مربيان و معلمان ، برنامه هاي آموزشي و تربيتي و روش ها و الگوها، الگو و نمونه که در تعبير آموزش صبر ما و در قرآن کريم از آن به نام اسوه ياد شده است تاثير بسزايي در ساختار و شکل گيري شخصيت افراد و رشد و شکوفايي تواناييهاي بالقوه آنها دارد.
نتيجه گيري: از مباحث ايراد شده نتيجه گرفته ميشود که در يک کلاس درس ، به درک معلم از دليل رفتار دانش آموزان و دادن پاسخ مناسب به ايشان ، همدلي گفته ميشود که با وجود آن ، شانس موفقيت وي در ايجاد يک فضاي صميمي تاثير گذار بيشتر است .
١- الگو قرار دادن رفتارهاي خودم و دانش آموزان خوب آموزشگاه : در پرورش و شکوفايي استعدادهاي انسان ها، عوامل متعددي دخالت دارند، مانند والدين ، مربيان و معلمان ، برنامه هاي آموزشي و تربيتي و روش ها و الگوها، الگو و نمونه که در تعبير آموزش صبر ما و در قرآن کريم از آن به نام اسوه ياد شده است تاثير بسزايي در ساختار و شکل گيري شخصيت افراد و رشد و شکوفايي تواناييهاي بالقوه آنها دارد.
اين کار يعني تهيه کتابخانه از بهترين کارهاي انجام شده بود چرا که خود به تنهايي نتايج مثبتي را به شرح زير کسب کرد: عادت به فرهنگ مطالعه و استفاده از کتاب هاي مفيد در اوقات فراغت به جاي تماشاي فيلم هاي غير اخلاقي، حس رقابت مفيد و سازنده در خواندن کتاب هاي بيشتر بين دانش آموزان کلاس .