چکیده:
تأثیر ابعاد مسؤولیت اجتماعی بر کیفیت رابطهی سازمانی (اعتماد سازمانی و رضایت شغلی) و پیامدهای آن (تعهد سازمانی و تمایل آگاهانه به ترک سازمان)در سال های اخیر مورد توجه محققین مدیریت رفتار در سازمان ها بوده است .هدف از تحقیق حاضر بررسی ابعاد اقتصادی، قانونی، اخلاقی و انساندوستانه مسؤولیت اجتماعی بر پیامد رفتار کارکنان بانک های دولتی می باشدو با ارائهی مدلی، تأثیر آنها بر کیفیت رابطهی سازمانی مورد آزمون قرار گرفته است. یافتههای به دست آمده نشان میدهند که ادراک کارکنان از فعالیتهای مسؤولیت اجتماعی سازمانشان بهطور مثبت بر کیفیت رابطهی آنها مؤثر میباشد، دو بعد اقتصادی و انساندوستانه بر اعتماد سازمانی تأثیر مثبت داشته و بعد اخلاقی بر رضایت شغلی مؤثر است. همچنین، از میان دو بعد کیفیت رابطه، در حالیکه اعتماد سازمانی تأثیر مثبتی بر تعهد سازمانی را نشان میدهد، بر تمایل آگاهانهی کارکنان به ترک سازمان تأثیری منفی دارد؛و در نهایت بعد رضایت شغلی ضمن تأثیر مثبت بر تعهد سازمانی، تأثیری بر تمایل کارکنان به ترک سازمانشان ندارد.
The purpose of this study is to investigate the role of CSR in predicting the relationship quality (organizational trust and Job satisfaction) and relationship outcomes (organizational commitment and turnover intention) among employees. The four CSR indicators had been used in the study. The results however showed that CSR have a positive effect on relationship quality, only economic and philanthropic dimensions have a positive effect on organizational trust .Among these four dimensions only ethical factor has a positive effect on job satisfaction and other indicators have no impact on relationship quality. Among two dimensions of relationship quality, while organizational trust shows a significant impact on organizational commitment either, it has a negative effect on turnover intention, while job satisfaction shows a positive impact on organizational commitment, and has no influence on turnover intention.
خلاصه ماشینی:
هدف از تحقيق حاضر بررسي ابعاد اقتصادي، قانوني، اخلاقي و انساندوستانه مسؤوليت اجتماعي بر پيامد رفتار کارکنان بانک هاي دولتي مي باشدو با ارائه ي مدلي، تأثير آنها بر کيفيت رابطه ي سازماني مورد آزمون قرار گرفته است .
يافته هاي به دست آمده نشان ميدهند که ادراک کارکنان از فعاليت هاي مسؤوليت اجتماعي سازمان- شان به طور مثبت بر کيفيت رابطه ي آنها مؤثر ميباشد، دو بعد اقتصادي و انساندوستانه بر اعتماد سازماني تأثير مثبت داشته و بعد اخلاقي بر رضايت شغلي مؤثر است .
Bauman & Skitka توجه به نقش کليدي کارکنان در موفقيت شرکت مطالعات اندکي به بررسي تأثير مسؤوليت اجتماعي بر ادراکات کارکنان سازمان پرداخته اند که اخيراً لي ١ و همکاراناش (٢٠١٣) و بومن و اسکيتکا (٢٠١٢) تحقيقاتي در اين زمينه انجام دادهاند.
) از اين رو، با توجه به آنچه در ادبيات موضوع وجود دارد، در اين تحقيق به بررسي تأثير ادراک کارکنان از مسؤوليت اجتماعي وچهار بعد آن (اقتصادي، قانوني، اخلاقي و بشردوستانه ) بر کيفيت رابطه (اعتماد سازماني و رضايت شغلي) و پيامدهاي سازماني آن (تعهد و تمايل آگاهانه به ترک سازمان) پرداخته .
با توجه به نقش مهم کارکنان در عملکرد شرکت و موفقيت مالي آن، بررسي رابطه ي بين مسؤوليت اجتماعي و ادراک کارمندان از آن ميتواند بسيار مفيد باشد؛ به خصوص با توجه به اين نکته که مطالعات اخير به دنبال روشهايي جهت ايجاد يک سيستم پايدار از طريق ارتقاي رضايت کارکنان و حفظ آنها براي سازمان ميباشند.
لي و همکاران (٢٠١٣) نيز تأکيد دارند که مسؤوليت اجتماعي بر کيفيت روابط در سازمان و تعهد سازماني کارکنان تأثير زيادي دارد.