چکیده:
این مطالعه با استفاده از روش ارزشیابی مشروط و با استفاده از تکنیک بازی قیمتدهی به ارزیابی تمایل به پرداخت مصرفکنندگان نان برای افزایش کیفیت انواع مختلف نان در شهر اصفهان در سال 1386، پرداخته است. برای این منظور پرسشنامهای تدوین و توسط 1112 نفر از افرادی که در حال بازگشت از نانوایی بودند، بهطور تصادفی تکمیل گردید. نتایج نشان میدهد که برای افزایش کیفیت انواع مختلف یک قرص نان (نزدیک شدن کیفیت نان به کیفیت مورد تایید کارشناسان بهداشت) تمایل به پرداخت وجود دارد، بهگونهای که این تمایل به پرداخت برای افزایش کیفیت نان بربری ماشینی در حدود 100 ریال، نان تنوری در حدود 75 ریال، نان خانگی ماشینی در حدود 90 ریال، نان قپی در حدود 95 ریال، نان ماشینی درحدود 60 ریال و برای نان نیمهحجیم در حدود 170 ریال است. مصرفکنندگان حاضر به پرداخت پول بیشتر برای افزایش کیفیت نان سنگک نیستند. همچنین بر طبق قضیهی کالای مرکب، انواع مختلف نان را میتوان بهعنوان یک کالای واحد نان در نظر گرفت که تحقیق نشان داد مصرفکنندگان حاضرند بابت افزایش کیفیت کل نان در حدود 37 درصد، افزایش قیمت را نسبت به قیمت حال حاضر نان (قیمت سال 1386) تحمل نمایند.
This paper uses contingent valuation method and Iterative Bidding Game Technique for assessing willingness to pay of breads consumers for increasing quality of various kinds of bread in Isfahan over the year of 1386. For this purpose we compiled a questionnaire and randomly filled by 1112 persons who were coming back from bakery. The results show that there is willingness to pay for increasing quality of various kinds of a loaf of bread (to approach quality of bread to the confirmable quality of hygiene experts). This willingness to pay for increasing quality of Barbari bread is around 100 rials, for Tanuri breade is around 75 rials, for Khanegi-Mashini bread is around 90 rials, for Ghopi breade is around 95 rials, for Mashini bread is around 60 rials, for Nime Hajim bread is around 170 rials. The consumers don’t tend to pay more money for increasing quality of Sangak bread. Furthermore, according to composite commodity theorem, we can consider various kinds of bread as a unit good and the study shows that consumers tend to pay about 37% of increased price of bread relative to current price of bread (price of 1386) for increasing quality of bread as whole.
خلاصه ماشینی:
از اين رو تحقيق کنوني به دنبال آن است که تع يين کند مصرفکنندگان نـان در شهر اصفهان براي افزايش ک يفيت انواع مختلف نان تا چـه ميـ زان حاضـرند قيمـت بـالاتري را تحمل نمايند و يا به ديگر سـخن ، مطالعـه در صـدد محاسـبه ي متوسـط تمايـ ل بـه پرداخـت مصرف کنندگان بر اي نان، مشروط به افزايش ک يفيت نان مـي باشـد.
به منظور برآورد تمايل به پرداخت مصرفکنندگان برا ي افزايش ک يفيت انواع مختلف نان، با توجه به معيارهاي روش CVM، پرسش نامه اي استاندارد طراحي شد که برا ي تمامي انواع نـان به يک شکل بوده، تنها قيمت هاي اعلام شده در پرسش نامه بـراي نـانهـاي مختلـف ، متفـاوت بوده است .
نتايج و بحث تمايل به پرداخت مصرفکنندگان براي افزايش کيفيت انواع مختلف نان جدول(٢) تعداد و درصد پرسش نامه هاي جمع آوري شده براي هر نوع نان را نشان مي دهد.
… ١٠٣ ميانگين تمايل به پرداخت و منحني تقاضاي افزايش کيفيت نان در اين قسمت انواع نان به عنوان يک کالاي نان در نظر گرفته مي شود که براي اين کالا ١١١٢ پرسش نامه جمع آوري شده است .
جدول (٦) افزايش قيمت توافقي و ميانگين تمايل به پرداخت مصرفکنندگان براي افزايش (به تصویر صفحه رجوع شود) قيمت جديد نان (ريال ) 480 ماخذ: يافته هاي تحقيق * ميانگين قيمت انواع نان اين مطالعه به عنوان قيمت کل نان در نظر گرفته شده است با توجه به جدول (٦) ديده مي شود که پاسخ دهندگان حاضرند بابت افزايش کيفيت نان تا حدود ٣٧ درصد افزايش قيمت را بپذيرند.