چکیده:
سلامت سازمانی بهمنزلۀ سازوکاری برای کنترل و پیشگیری از فساد اداری در سالهای اخیر بسیار مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با سلامت سازمانی با دو بعد شفافیت و پاسخگویی است. سرمایۀ اجتماعی در سازمان با سه بعد رابطهای، ساختاری و شناختی در این بررسی مورد سنجش قرار گرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی است. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعۀ آماری شامل کارکنان شرکت ملی گاز ایران به تعداد 1070 نفر میباشد. از این تعداد 204 نفر با استفاده از فرمول کوکران به شیوۀ نمونهگیری طبقهای بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادههای استخراجی از این نمونه با استفاده از نرمافزار spssو بهوسیله آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش، همبستگی متوسط به بالای سرمایۀ اجتماعی سازمانی با سلامت سازمانی را نشان میدهد، این در حالی است که میانگین سلامت سازمانی در حد متوسط برآورد شده است و از مؤلفههای تأثیرگذار در تحلیل رگرسیونی میتوان به ترتیب به اهداف مشترک، انتظارات، همکاری، میزان صمیمیت، تعهدات و چگونگی روابط، اشاره کرد. درمجموع نیمی (50 درصد) از تغییرات سلامت سازمانی توسط مؤلفههای موردسنجش سرمایۀ اجتماعی سازمانی در این پژوهش تبیین شده است.
Abstract Organizational integrity much attention has been in recent years as a mechanism for control and prevention of corruption. Organizational integrity has been highly regarded as a mechanism for controlling and preventing administrative corruption in recent years. The aim of this study is to investigate the relationship between organizational social capital and organizational integrity in two dimensions of transparency and accountability. In this study, organizational social capital was measured with three relational, structural ad cognitive components. The research is applied one. The research method is surveying and data collection tool is the questionnaire. The population of this study is 1070 employees of National Iranian Gas Company. 204 employees were selected according to Cochran formula and through random stratified sampling. Data extracted from this sample was analyzed using SPSS software and Pearson correlation test, regression analysis, and path analysis. The research findings show moderate to high correlation of social capital and organizational integrity. The average of organizational integrity was estimated at a moderate level. Common objectives, expectations, cooperation, intimacy, commitment and relationship type are among affective components in regression analysis. Overall, half (50 percent) of organizational integrity changes are explained by the measured components of organizational social capital in this study. The aim of this study is to investigate the relationship between organizational social capital with organizational integrity emphasis on transparency and accountability. Organizational social capital investigates with three components of relational, structural ad cognitive. The research method employed in this study, based on survey and data collection tool, was a questionnaire. The population of this study consisted of National Iranian Gas Company with 1070 employees that 204 employees randomly with stratified sampling were chosen. Data extracted from the sample using spss software and Pearson correlation test, regression analysis, and path analysis have analyzed. Our Findings show that the correlation coefficients of social capital showed a significantly positive affection on organizational integrity. The mean of organizational integrity in this study is on average. The findings of regression also show that common objective, expectations, cooperation, intimacy and commitment from dimension of organizational social capital has a significant effect on organizational integrity. The regression results show 50% variation in organizational integrity can be explained by organizational social capital.
خلاصه ماشینی:
(United Nations Organizational Integrity Survey 2004) همچنين بر اساس مدل شوراي دستگاه هاي نظارتي کشور نيز، سلامت سازماني به ٩ بعد اصلي : شفافيت ، قانون گرايي ، پاسـخ گـويي ، انضـباط اداري و مـالي ، شايسـته سـالاري ، الگـوي مصـرف و بهره وري ، توسعة سامانه اي الکترونيکي ، کنترل و نظارت داخلي و آموزش مؤثر تجزيه شده است ( خبره ، دبيرخانة شوراي دستگاه هاي نظارتي کشور،١٣٩٠)..
از ابعاد مطرح شده براي سلامت سازماني در تعريف هاي مختلـف ، ملاحظـه مـي شـود، دو بعـد شفافيت و پاسخ گويي جايگاه ويژه اي دارند؛ ازاين رو در اين مطالعه ، اين دو بعـد بـه منزلـة سـلامت سازماني مورد مطالعه و سنجش قرار گرفته است که به ترتيب به آنها پرداخته مي شود.
آماره هاي شفافيت سازماني (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار (٢) ميزان ميانگين نمرات کسب شده در هر يک از مؤلفه هـاي شـفافيت سـازماني را بـر اساس يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد.
آماره هاي شاخص سلامت سازماني (رجوع شود به تصویر صفحه) سرماية اجتماعي سازماني نيز با سنجش سه بعد رابطه اي ، ساختاري و شناختي همان طور کـه در جدول (٥) نمايش داده مي شود، ميانگيني برابر ٤.
ازاين رو طبق نتايج جدول (۶) کلية فرضه هـاي جزيـي ايـن پـژوهش ، تأييد شده است و درنهايت نيز بر اساس اين يافته ها مشخص مي شود که فرضية کلي مبني بر اينکـه بين سرماية اجتماعي سازماني و سلامت سازماني رابطه معني داري وجود دارد، با همبستگي مثبت و بسيار قوي ٠.