چکیده:
انگیزه کارکنان و مدیران بخش عمومی با انگیزه همتایان خود در بخش خصوصی متفاوت است. شناسایی مؤلفههای انگیزه خدمت عمومی در شهرداری قم بهعنوان سازمانی که بیش از 50 درصد از بودجه سالانه خود را از محل منابع غیردولتی تأمین میکند، علاوهبر ایجاد ادبیات نظری بومی، به ایجاد خدمترسانی بهتر به شهروندان منجر میشود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و برای تجزیهوتحلیل آن از تکنیک تحلیل مضمونی استفاده شد. دراینراستا، با 13 نفر از مدیران و کارکنان شهرداری قم به روش نیمهساختاریافته مصاحبه شد و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و مضامین فراگیر تجزیهوتحلیل شد. این تجزیهوتحلیل به شکلگیری 44 کد توصیفی، هشت کد تفسیری و چهار مضمون فراگیر، منجر شد. نتایج نشان داد که اعتقادات و مذهب، عدمتعلق به مادیات، احساسات درونی، ویژگیهای فردی، شایستهسالاری و عدالت، ویژگیهای شغل، توجه به منافع عمومی و بهبود جایگاه اجتماعی، باعث شکلگیری (ایجاد) انگیزه خدمت عمومی میشود.
The motivation of public sector employees and managers is different from that of their counterparts in the private sector. Identifying the components of public service motivation in Qom Municipality as an organization that provides more than 50% of its annual budget from non-governmental sources, in addition to creating local theoretical literature, leads to better service to citizens. Interviews were used to collect data and thematic analysis technique was used to analyze it. In this regard, 13 managers and employees of Qom Municipality were interviewed in a semi-structured way and the interview texts were analyzed in three stages: descriptive coding, interpretive coding and comprehensive themes. This analysis led to the formation of 44 descriptive codes, eight interpretive codes and four comprehensive themes. The results showed that beliefs and religion, lack of materialism, inner feelings, personal characteristics, meritocracy and justice, job characteristics, attention to public interest and improving social status, form (motivate) public service. Keywords: public service motivation, public organizations, thematic analysis, stewardship
خلاصه ماشینی:
Liu, Tang & Zhu 3.
لذا تحقيق حاضر به شناسايي مؤلفههاي انگيزه خدمت عمومي در شهرداري قم باهعناوان ساازماني که بيش از ٤١ درصد از بودجه سالنه خود را از محل منابع غيردولتي تأمين ميکند، ميپردازد تا عالوهبار ايجاد ادبيات نظري بومي در اين زمينه به ايجاد خدمترساني بهتر به شهروندان منجر شود.
کدهاي توصيفي، کدهاي تفسيري و مضامين فراگير (به تصوير صفحه مراجعه شود) (به تصوير صفحه مراجعه شود) يافتههاي پژوهش در اين بخش مؤلفههاي انگيزه خدمت عمومي در سازمانهاي عمومي براساس نتايج تحقيق حاضر ارائه ميشود: ٥.
فرهنگ مردم ايران باا عقايد و باورهاي مذهبي عجين شده است و اين امر ميتواند سبب ايجاد انگيزه خدمت در افراد شود.
يکي از مشارکتکنندگان ذيل اين مفهوم، محالب زير را بيان کرده است: » يکي از مؤلفههايي که سبب ايجاد انگيزه خدمت در بخش عمومي ميشود برابري است، بهطور مثال، شما درنظر بگيريد که حقوقهاي بسيار بالي برخي مديران چگونه انگيزه افراد را ازبين برده اسات.
Public service motivation concepts and theory: A critique.
Measuring public service motivation: An assessment of construct reliability and validity.
Antecedents of public service motivation.
Journal of public administration research and theory, 7)2(, 181-197.
Journal of public administration research and theory, 7)2(, 181-197.
Journal of public administration research and theory, 7)2(, 181-197.
Public service motivation: A systematic literature review and outlook.