چکیده:
جهان امروز با مسائلی چون گرم شدن زمین، انواع آلودگی ها، افزایش مقدار گازهای گلخانه ای و ... مواجه است که این مسائل میتواند منجر به تهدید حیات بشر شود. بنابراین استراتژی های مربوط به حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای سازمانی مد نظر قرار گرفته است. در این راستا سازمانها علاوه بر سودآوری و کسب مزیت رقابتی، در جهت از بین بردن ضایعات، کاهش انرژی مصرفی، تولید گازهای گلخانهای، مواد شیمیایی خطرناک و یا به عبارت دیگر تولید سبز تلاش می کنند. مقاله حاضر با هدف ارائه یک مدل ریاضی تولید سبز، پس از تشریح مدل به منظور تصمیمگیری و انتخاب استراتژی مناسب تولید سبز برای محصولات منتخب شرکت ایران خودرو بکارگرفته شده است. در این مدل تمامی ابعاد تولید سبز اعم از کاهش مصرف انرژی، مواد آلاینده محیط زیستی و آلودگی ناشی از بهرهبرداری محصول در قالب یک مدل برنامهریزی آرمانی درهم آمیخته شدهاند. نتایج حاصل از اجرای مدل در افق برنامهریزی 5 ساله، تولید محصولات سبزتر مانند پژو 206 و پارس با حداکثر ظرفیت و تولید سایرمحصولات را با حجم کمتر حاصل نموده است.
Today’s world encounters with environmental problems such as global warming, various pollutions and greenhouse gases which can threaten human life. Therefore, environment safety and its strategies are prioritized as a new vital issue within organizational plans. This means manufacturers endeavor for removing the waste and minimizing energy consumption, greenhouse gases and hazardous chemicals in addition to profitability and competitive advantages in their strategies. To this aim, this paper proposes a new mathematical model for green production planning, which is deployed for strategy making in Iran Khodro Company (IKCO). All aspects of green production, including energy consumption, environmental pollutants and consumption emissions are considered and employed in a multi-objective linear programming model. Results in 5 periods(years) planning of the case emphasize on producing two more green products including Peugeot 206 and Peugeot Pars in a full capacity of normal and overtime while the other products should not exceed the normal work time.