خلاصه ماشینی:
"متولد وین 1906 عطیه سلطانی در میان نامزدهای جوایز اسکار فیلمنامه،نام دو اثر آپارتمان و تعطیلی از دست رفته که یک نویسنده دارند نظرم را جلب میکند؛تکراری که نشان میدهد دریافت جایزۀ اسکار ناشی از نبوغ اتفاقی نویسندۀ آنها نبوده است،فیلمنامهها را در انتشارات نیلا پیدا میکنم بهاضافۀ چهار فیلمنامۀ دیگر از همین نویسنده و کارگردان،که در فاصلۀ سالهای 82 تا 85 چاپ شده است.
همانگونه که دان در«تعطیلی از دست رفته» داستان(اعترافنامۀ)خود را مینویسد،«زندگی خصوصی شرلوک هلمز»اعترافنامۀ دکتر واتسن برای بازماندگان است و بدینترتیب آدمهای افشاشدۀ دنیای وایلدر رازهای سربهمهری را در سینۀ خود حفظ نمیکنند.
باد و بارانی رنگورورفتهاش در باران منتظرند،سگ صاحبخانه هم بارانی به تن دارد،با این تفاوت که سگ میتواند وارد خانه شود ولی باد نه!برای اینکه بتواند روزی افتخار استفاده از دستشویی رؤسا،این طعنۀ آشکار وایلدر را بیابد،باد دومین مدیر جوان شرکت میشود.
آدمهای وایلدر قبل از آنکه خود را انسان بدانند خود را به مذکر و مؤنث تقسیمبندی میکنند،حتی آشکارا از این واژهها استفاده میکنند: در«نینوچکا»جنگ کلامی لئون و نمایندگان برای نامیدن سوانا به نام دوشس سابق و والاحضرت دوشس به این جملات ختم میشود:درهرصورت خانمی زیبا،جذاب و لطیف آقایان!قاضی و هیئت منصفۀ فرانسوی هم از روی غریزه رأی صادر میکنند.
ولی وقتی به سه مرد روس به ضرر روسیه به دلیل سرگرم شدن به غرایز و بلاهت، تلگراف تنظیمشده را میپذیرند معلوم نیست وایلدر دربارۀ بقیۀ مردها چه حکمی صادر میکند.
حتی اگر آدم بودن-در معنایی که وایلدر در نظر دارد-را با آدم نبودن به تصویر بکشد:در«بعضیها داغش رو دوست دارند»آدم بودن بر زن بودن یا مرد بودن مقدم است."