خلاصه ماشینی:
"حالا میتوانم بفهمم که چرا این رمانها در عصر رسانهها و کامپیوتر و اینترنت،که همه گمان میبردند دیگر عصر خواندن و کتاب و نوشتار(آن هم ادبیات)به پایان رسیده،چه غوغای عظیم جهانیای برپا کرده است.
او بهجایاینکه تلاش کند شخصیتهای نوجوانش را در خودش حل کند و آنها را به جایی ببرد و جوری نشان بدهد که خودش اراده کرده و خودش دوست دارد، تمام قدرت و توان نویسندگیاش را در اختیار تکتک آنها قرار میدهد تا هر نوجوانی،فقط و فقط خودش باشد.
3. معلمها،مربیان،اولیای تربیتی،مدیران و مسئولان آموزش و پرورش باید هری پاترها را بخوانند!اول بخوانند فقط برای خودشان.
بر هر نویسندهای از نانشب خواندن هری پاتر واجبتر است!نویسندگان یعنی همۀ کسانی که با ادبیات و نوشتن سروکار دارند.
و باز در درجۀ اول نویسندگان کودک و نوجوان باید بارها وبارها هری پاتر را بخوانند.
من هم اگر داستاننویس بودم،از این همه توانایی و اعجاز رولینگ در جهان نوشتار دقمرگ میشدم!برای همین است که بسیاری از نویسندگان،از ترس این ابهت فراگیر،رمان را تحقیر و تکفیر میکنند.
اما من به عنوان یک منتقد و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان معتقدم که یکی از راههای برونرفت از«بحران رمان نوجوان در ایران»این است که نویسندگان ایرانی رمانهای هری پاتر را بخوانند.
باید بخوانند و تمام قطعات آن را یکییکی پیاده کنند و از نو روی هم سوارش سازند، تا دریابند او چه کرده است و چگونه.
نویسندگان کودک و نوجوان بیش از هرکس و حتی خیلی بیشتر از نوجوانان،به خواندن چندین بارۀ هری پاتر نیاز دارند."