چکیده:
مقاله حاضر به بررسی مقوله «دگرشدگی» در بیوتن، اثر برجسته و پرفروش رضا امیرخانی، میپردازد. نویسنده مقاله با استفاده از رویکرد چندفرهنگی و با بهرهگیری از نظریه منتقدانی نظیر ژیژک در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که آیا امیرخانی بازتاباننده گفتمان چندفرهنگی است یا آن را به چالش میکشد؟ بدین منظور دو مفهوم «دیگری» و «دموکراسی» -مفاهیم بنیادی گفتمان چندفرهنگی- مورد بررسی قرار میگیرند. چنین استنباط میشود که اثر امیرخانی «ضدروایتی» است که درهم آمیختگی مرزهای نژادی، مذهبی و فرهنگی، چندگانگی هویتی شخصیتها را به معنای فروپاشی «کلان روایت» بنیادی گفتمان انسانگرایی لیبرال نمیداند، بلکه آن را اقدامی صرف در راستای حفظ نظام سرمایهسالار برمیشمرد. جهان بیوتن، درحقیقت، میتواند نمایشی از جامعه «پساسیاسی» به تعبیر ژیژک میباشد که در آن «تبیعد» ویژگی بنیادی پساجهانیشدن و «سرمایه» (به جای «جغرافیا») تعیینکننده مرزهای «خود» از «دیگری» است. در چنین فضایی تاکید بر «دموکراسی» نه تنها عاملی است در راستای پنهانکردن ساختار سلسله مراتبی «غرب»، بلکه راهکاری هوشمندانه برای گریز از شناخت «اقلیت نامرئی» است.
This article focuses on Reza Amir Khani’s The Stateless ─ Bivatan ─ (2008) in an attempt to find out whether Amir Khani reflects mulicultural policies or criticizes them. To this end, two major themes of “othering” and “democracy” are examined through the perspective of cultural studies and the deployment of Zizek’s theory of the post-political world. It is argued that Amir Khani offers an anti-narrative in which the hybridity of racial, ethnic, religious, and cultural notions does not imply the collapse of liberal humanism’s meta-narrative of ‘self/other’; on the contrary, it offers a front to protect liberal capitalism. Such a world is discussed to be a version of Zizek’s post-political society where ‘exile’ is the basic condition of post-globalization, and ‘capital’ instead of ‘geography’ does the map-making. In this world, Democracy is presented not only as a masque for the current hierarchical system but also as a deliberate strategy to deny ‘recognition’ to post-global exiles. Extended Abstract 1. Introduction While multiculturalism is believed to have developed simultaneously with the advent of globalism in the second half of the 20th century, rarely has the world witnessed the collapse of geographical, cultural and racial boundaries, on the one hand, and the breakup of national and ethnic identities, on the other hand, as it does today. This has resulted in ambivalence and hybridity in the West, as inseparable elements of postmodern life. Yet, it seems that the West is still obsessed with its colonial discourse and treats minorities based on the Hegelian master-slave system. Following the September 11 events, with the onset of the so-called “war on terror” policy in the West, conflicts were reduced from cultural-racial wars to wars between religions and led to the “double otherness” of minorities – especially Muslims – and their visibility. Writers and critics have been concerned with multiculturalism globally and challenged the post-political world. Reza Amirkhani is among the first Iranian writers to have focused on contradictions in multiculturalism in the form of migrant literature and dealt with it in his novel Bivatan [The Stateless] (2008). 2. Theoretical Framework The present article draws on the New Left discourse – especially the ideas of Slavoj Zizek and Giorgio Agamben as two prominent figures – which was developed in the late 20th century to criticize the discourse of multiculturalism. This discourse, by deconstructing democracy as a lever used by the power discourse to suppress “the other”, tries to introduce multiculturalism as a new version of the colonial discourse, which instead of employing violence, politicizes cultural differences based on the liberal humanist discourse. The ideas of postcolonial critics, such as Homi Bhabha, are also relied on in the present study as the ideas of both group of thinkers overlap in many ways. 3. Methodology In the present study the multicultural approach and ideas of New Left critics are adopted to discuss the concept of the non-Western “other”. By rereading the text of the novel, the author tries to deconstruct the power discourse and open up a new intellectual horizon to the West from the viewpoint of “the other”. 4. Findings and Discussion Reza Amirkhani’s Bivatan can be regarded as an account of the life of a man who, impressed by propaganda and scientific progress of the West, seeks “life” in the US but is eventually sentenced to “death”, in the figurative meaning of losing all values, freedom and humanity, because of the crime of “otherness”. This novel is in fact a representation of the contemporary society of the post-political era in which the capitalist system has been able to replace older concepts such as “ethnicity”, “nationality” and “identity” with modern myths such as “multiculturalism”, “democracy” and “citizen rights” and thus develop new criteria for the evaluation of personal, cultural and social values, which are based on “utilitarianism”, “relativity” and hierarchical relationships. 5. Conclusion The US described by Amirkhani represents a society that, contrary to its claims regarding freedom and democracy, is police-dominated and controlling. In such a society, which is revolves around the imperialistic “self/other” dichotomy, the “other” is always a threat that should be controlled at any price so that the civilized Western “self” is not endangered. Tyranny and suppression are inseparable from this society and the main prerequisite for accepting people is adapting oneself to American logic and Western values. In fact, this represents the commitment of American society to maintaining the colonial logic that is reflected in the speech made by George W. Bush, following the September 11 Attack: “either with us or against us”.
خلاصه ماشینی:
از این رو، این جستار بر نحوه «بازنمایی» مقوله چندفرهنگ گرایی و پساسیاسـت از سوی امیرخانی میپردازد و میکوشد ضمن معرفی گفتمان چندفرهنگ گرایی، به این پرسـش هـا پاسخ دهـد: آیـا چنـدفرهنگ گرایـی بـازنموده در بیـوتن امیرخـانی در راسـتای تأییـد گفتمـان چندفرهنگی است یا دیدگاهی متفاوت و انتقادی ارائه میدهد؟ دیدگاه امیرخـانی دربـاره مقولـه «دموکراسی» غربی چیست ؟ آیا امیرخانی با ارائه نمایشی ازتنوع نژادی، مـذهبی و قـومیتی در پی رسوا ساختن نظام سرمایه و معرفی گفتمان چنـدفرهنگ گرایـی بـه منزلـه «منطـق نظـام سرمایه داری اخیر» است ؟ امیرخانی چگونه رابطه عصر پساسیاست وگفتمـان چنـدفرهنگـی را تشریح میکند؟ مفاهیم کلیـدی «هویـت »، «خـود/دیگری» در ایـن عرصـه دسـتخوش کـدام چالش ها میشوند؟ ٢- پیشینه پژوهش بیوتن نوشته رضا امیرخانی را میتوان از جمله بحث انگیزترین آثار ادبیات معاصـر ایـران برشـمرد که از همان ابتدا دو نوع بازخورد کاملاً متضاد را در میان خواننـدگان رقـم زده اسـت .
homo sacers زمین شده بود ولی از آنجایی که حضورش تهدیدی علیه «یکپارچگی »١ غرب به شمار میرفـت ، غرب ناگزیر سیاست استعماری خود را درونی کرد و به نوعی «آپارتاید» نژادی دسـت زد کـه بـه پیدایش «جوامع موازی »٢ درمرکز امپریالیسـم منـتج شـد (٥٩ :٢٠١١ ,Lentin and Titley) تـا از یک سو فرصت نظارت برگروه اقلیت را فراهم آورد و از سوی دیگـر شـکل گیـری «سیاسـت هـای خرد»٣ را هرچه بیشتر به تعویق اندازد (١٣٩ :٢٠٠٦ ,Shepperd)؛ سیاسـت هـایی کـه بـا پررنـگ کردن حضور «دیگری» در غرب میتوانست «فضای جایگزینی» را به جای جو دو قطبی موجـود تعریف کند، به طوری که دراین «تخیل جغرافیای جایگزین » «دیگری» به اندازه «خـود» نقشـی اساسی درشکل دهی فضای عمومی جامعه داشت ، «تعدد» جایگزین یکپارچگی موجـود مـیشـد، «آمیختگی» ضدارزش نبود (١٤٠ :Ibid) و «سیالیت » و «نسبیت » ویژگی بنیادین مفاهیمی نظیـر نژاد، مذهب ، ملیت و هویت تلقـی مـیشـد (٥٥ :٢٠٠٩ ,Upstone).