چکیده:
در ادبیات مدیریت کسب و کار در شرایط پویای محیطی بصورت مستمر بر نقش گرایش به بازار و توانمندی فناورانه در ارتقای عملکرد صنایع تأکید شده است. توانمندی فناورانه و گرایش بازار به عنوان دارای یهایی کمیاب، ارزشمند و به سختی قابل تقلید شناخته م یشوند که تحت تأثیر ادراک مدیریت از پویا یی محیط است. در این میان ضروری است تا نحوه تأثیر ادراک از پویایی محیط بر ارتقای توانمندی فناورانه از طریق متغیر مداخل هگر 4 گرایش به بازار تشریح شود. پویایی محیط بر پیچیدگی و میزان و سرعت تغییرات آن تأکید دارد و گرایش به بازار نیز بر میزان حساسیت و پاسخ به تغییرات محیطی تأکید دارد. در این مقاله که با تمرکز بر صنعت اویونیک کشور انجام پذیرفته است به تشریح رابطه اشاره شده در بالا پرداخته شد و این رابطه به صورت رابطه مداخله گری کامل تأیید شد. این نتایج که در قالب مدلی ساختاری در مقاله ارائه شده است، بر اهمیت توجه به نیازهای در حال تغییر بازار )رویکرد کنش بازار( و پویایی موجود در آن جهت ارتقای توانمندی فناورانه در صنعتی با سرعت تغییرات بالا مانند اویونیک تأکید دارد.
Business studies have underlined the role of market orientation and technological capability to improve an industry performance. Technological capability and market orientation are known as rare, valuable andinimitable resources which are affected by managerial perception of environmental dynamicity. It is mportant to explain the impact of managerial perception of environmental dynamicity on technological capability via mediator variable of market orientation. Environmental dynamicity focuses on complexity and volume of environmental and technological changes and market orientation emphasizes on the degree of sensitivity and response to the environmental changes. This relation is explored in this research by focusing on Iran avionics sector and verified as being a mediation relation. The results of this research shown by a structural model emphasize on the importance of changes of market needs and its dynamicity in technological capability improvement in the sectors with high rapid changes like avionics sector.
خلاصه ماشینی:
1 - kim 2 - morrison 3 - ernst 4 - Arriffn 5 - Dollinger جدول شماره ١- رويکردهاي بکار گرفته شده جهت سنجش توانمندي فناورانه در تحقيقات مختلف ١ مرجع چارچوب استفاده شده جهت سنجش سطح توانمندي فناورانه نمونه رويکرد جونکر و همکاران ١ استفاده از رويکرد دالمن و همکاران (١٩٨٧) بررسي موردي فرآيند محور (٢٠٠٦) شامل دو بخش توانمندي توليدي و توانمندي نوآوري است شرکتي در آفريقا ٣٤ شرکت فعال در گارسيا و ناواس ٢ استفاده از رويکرد لوينتال و مارچ ٣ (١٩٩٣) بخش بيوفناوري فرآيند محور (٢٠٠٧) شامل دو توانايي بهره برداري و شناسايي فناوري اسپانيا دو نمونه موردي در پارک و همکاران شامل توانمندي تحقيق و توسعه ، نيروي انساني و شبکه سازي صنايع ال سي دي خروجي گرا (2007) کره جنوبي شامل توانمندي يادگيري ، توانمندي تحقيق و توسعه ، يام ٤ و همکاران ٢١٣ شرکت از توانمندي توليدي ، توانمندي ارتباط با بازار، توانمندي فرآيند محور (2004) صنايع مختلف چين سازماندهي ، توانمندي برنامه ريزي راهبردي فيگوئردو٥ (٢٠٠٨)استفاده از مدل لال (١٩٩٢، ١٩٩٠) و مدل بل و پاويت ٦ (١٩٩٥)٤٦ شرکت برزيلي فرآيند محور نمونه ٤ شرکت جين و ونزدويتز ٧ استفاده از مدل هاي کيم (١٩٨٠)، لال (١٩٩٢؛٢٠٠١) و کوهن چيني فعال در فرآيند محور (٢٠٠٨) و لوينتال (١٩٩٠) شامل سه بعد اکتساب ، هضم و بهبود عرصه موبايل وود و ويگل ٨ استفاده از مدل لال (١٩٩٢) و کيم (١٩٩٧) با تأکيد بر نقش ٧٩ پروژه توسعه فرآيند محور (2011) يادگيري فناورانه ماهواره در آفريقا ٢٠٠ شرکت فعال يام و همکاران براساس روش يام و همکاران (٢٠٠٤) در حوزه هاي مختلف فرآيند محور (2011) در هنگ کنگ زهرا و همکاران ٤٩٧ شرکت در بر اساس مدل لال (١٩٩٢، ٢٠٠١) فرآيند محور (2007) ايالات متحده 1 - Jonker 2 - Garcia and Navas 3 - Levinthal and March 4 - Yam 5 - Figueiredo 6 - Bell and Pavit 7 - Jin and Vod zedtwitz 8 - Wood and Weigel مرجع چارچوب استفاده شده جهت سنجش سطح توانمندي فناورانه نمونه رويکرد نمونه دو شرکت فيگوئردو (٢٠٠٢) بر اساس مدل لال (١٩٩٢) و بل و پاويت (١٩٩٥) فرآيند محور فولاد برزيل يامارينو و همکاران ١ بر اساس مدل لال (١٩٩٢)، بل و پاويت (١٩٩٥) و آريفين ٢ و ٨٠ شرکت حوزه فرآيند محور (2008) فيگوئردو (٢٠٠٣) الکترونيک مکزيک فيليپتي و پيراک ٣ براساس مدل لال (١٩٩٢، ٢٠٠١) ٤٢ کشور فرآيند محور (2011) ١٢٣بر اساس رويکرد فرآيندگرا مي توان توانمندي فناورانه را مجموعه ي متنوعي از توانايي ها دانست که شــرکت ها براي اکتســاب ، هضم ، اســتفاده ، تطبيق ، تغيير و ايجاد فناوري لازم دارند.