چکیده:
براساس استدلال تصورپذیری، اگر وجود زامبیها تصوپذیر باشد، وجود آنها بهلحاظ متافیزیکی ممکن است. ازاینرو، آگاهی غیرفیزیکی است. اعتراض شده است که اصل تصورپذیری با پدیده ضرورت پسینی کریپکیایی سر ناسازگاری دارد. چالمرز با ایدۀ معناشناسی دوبعدیگرا پاسخ میدهد. وی استدلال میکند که جملۀ اینهمانی پسینی تنها در صورتی میتواند ضروری باشد که تابع مفهوم ثانویۀ دست کم یکی از مفاهیم دو طرف نشانۀ اینهمانی متفاوت از تابع مفهوم اولیهاش باشد. اگر قضیه از این قرار باشد، ضرورت پسینی کریپکیایی آن چیزی را که بروفق تابع مفهوم اولیه تصورپذیر است، بهلحاظ متافیزیکی غیرممکن نمیسازد. در مقابل، لُر استدلال میکند که ممکن است که جملات اینهمانی خاص، به ویژه جملات اینهمانی روان فیزیکی، ضروری و پسینی باشند هرچند تابع مفهوم اولیه و ثانویۀ هردو مفهوم دو طرف نشانۀ اینهمانی در آن جملات منطبق هستند، نه متفاوت. اگر قضیه از این قرار باشد، در این صورت اصل تصورپذیری با پدیدۀ ضرورت پسینی همخوانی ندارد. بنابراین ضرورت متافیزیکی قوی در برابر ضرورت پسینی ضعیف کریپکیایی قد علم می کند. در پایان استدلال میکنیم هرچند ضرورت پسینیِ کریپکیایی تنها مدل ضرورت پسینی موجود نیست، چالمرز تا آنجا که ضرروت پسینی کریپکیاییِ متعارف مدنظر است برحق است. از اینرو ، استدلال لُر قاطع نیست.
خلاصه ماشینی:
استدلال موجهه عليه ماترياليسم : بررسي پاسخ دوبعديگراي چالمرز به اعتراض از طريق ضرورت پسيني عباس مهدوي * مهدي ذاکري** چکيده براساس استدلال تصورپذيري، اگر وجود زامبيها تصوپذير باشد، وجود آنها به لحاظ متافيزيکي ممکن است .
اما در (P٣) چالمرز فرض ميکند که تابع مفاهيم اوليه و ثانويه Q اين همان هستند، هرچند او معتقد است حتي اگر آن تابع مفهوم ها متفاوت باشند، استدلالش پيش ميرود؛ زيرا تابع مفهوم اوليه Q منطبق بر تابع مفهوم ثانويۀ Q است و آن گاه تصورپذيري Q~P& مستلزم امکان ثانويۀ* Q~P& خواهد بود که براي ابطال ماترياليسم کافي است ؛ اما تابع مفاهيم اوليه و ثانويۀ P، چه بسا متفاوت باشند؛ مثلاً کسي شايد به نحو معقولي معتقد باشد که در حالي که تابع مفهوم اوليۀ واژگان ميکروفيزيکي به ويژگياي دلالت ميکند که نقش نظري خاصي را ايفا ميکند، تابع مفهوم ثانويه آنها به ويژگياي دلالت ميکند که درواقع آن نقش را ايفا نميکند.
بنابراين در استدلال چالمرز (C١) از (p١) نتيجه نميشود و تصورپذيري اوليۀ Q~P& مستلزم امکان اوليۀ Q~P& نيست ؛ از اين رو زامبيها به * هر چيزي که به نحو ايدئال بر وفق تابع مفهوم اوليه تصورپذير است ، به نحو تابع مفهوم اوليه ممکن است .
3. Chalmers, D (1997); The Conscious Mind; Oxford University Press.
8. _____ (2006); “The Two-Dimensional Argument Against Materialism”, in The Oxford Handbook of the Philosophy of Mind; ed.