چکیده:
سرمایه گذاری مستقیم خارجی به هر علت و شکلی که صورت پذیرد، اثرات قابل ملاحظه ای بر روی متغیرهای کلان اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، افزایش رشد اقتصادی، افزایش درآمد مالیاتی دولت، کاهش بدهی دولت، بهبود توزیع درآمد، انتقال تکنولوژی، افزایش اشتغال، توسعه صادرات، کاهش واردات و تاثیر مثبت در تراز پرداخت ها دارد. در سالهای اخیر شاهد افزایش جریانات سرمایهگذاری مستقیم خارجی به سمت کشورهای اسلامی میباشیم، با این حال میزان جریانات FDI به سمت کشورهای اسلامی نسبت به سایر نقاط جهان بسیار کم میباشد که از مهمترین دلایل آن میتوان به گستردگی و تنوع فرهنگی، قوانین و مقررات دست و پا گیر و کشمکشها و جنگهای داخلی در کشورهای اسلامی اشاره کرد. از این رو، هدف از نوشتار مقاله حاضر شناسایی عوامل موثر بر جریانات FDI به سمت کشورهای اسلامی با تاکید بر نقش فرهنگ بازاریابی میباشد. برای این منظور در این مقاله از دادههای مربوط به سالهای ۲۰۱۴-۲۰۰۶ استفاده شد. لذا پس از بررسی پایایی متغیرها و تعیین مدل مناسب از روش پنل دیتا برای تخمین مدل استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که متغیرهای درجه مشتریمداری، کفایت و پیچیدگی تصمیم خریدار و نرخ مالیات اثرات مثبت و متغیرهای منابع دانش، کارایی نیروی کار، اندازه بازار و نرخ تورم اثرات منفی بر جریانات سرمایهگذاری مستقیم خارجی کشورهای اسلامی دارند.
Within the past few years we have seen an increase in direct foreign investment
flow to Islamic countries. However, FDI flow to Islamic countries is scant with
respect to other spots of the world. The reasons for this include widespread
culture, red tail in regulations and civil wars in Islamic countries. Thus, this study
aims to identify factors which affect FDI flows to Islamic countries with emphasis
on marketing culture. Data belong to the time period 2006-2014. After
investigation of reliability of the constructs and determination of an appropriate
model, we used panel data method for estimation of model. The results of this
research showed that customer orientation degree, buyer sophistication and tax
rate have positive impacts and variables like source of knowledge, efficiency of
labor, market size and inflation rate have negative impacts on FDI flows to
Islamic countries.
خلاصه ماشینی:
شناسایی عوامل موثر بر جریانات سرمایهگذاری مستقیم خارجی به سمت کشورهای اسلامی با تاکید بر نقش فرهنگ بازاریابی محمد نیک نژاد 1 ، سیداحد رئیس زاده 2 ، افشین رهنما قره خان بیگلو 3 تاریخ دریافت: 24 خرداد 1399 تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1399 چکیده: سرمايه گذاري مستقيم خارجي به هر علت و شكلي كه صورت پذيرد، اثرات قابل ملاحظه اي بر روي متغيرهاي كلان اقتصادي از جمله کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، افزايش رشد اقتصادي، افزايش درآمد مالياتي دولت، کاهش بدهي دولت، بهبود توزيع درآمد، انتقال تکنولوژي، افزايش اشتغال، توسعه صادرات، کاهش واردات و تاثير مثبت در تراز پرداخت ها دارد.
نتایج این تحقیق نشان داد که متغیرهای درجه مشتریمداری، کفایت و پیچیدگی تصمیم خریدار و نرخ مالیات اثرات مثبت و متغیرهای منابع دانش، کارایی نیروی کار، اندازه بازار و نرخ تورم اثرات منفی بر جریانات سرمایهگذاری مستقیم خارجی کشورهای اسلامی دارند.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که متغیرهای اندازه بازار، منابع دانش و کفایت و پیشرفتگی خریدار تاثیر مثبت و معنادار و متغیرهای مشتریمداری و نرخ مالیات تاثیر منفی بر جریانات سرمایهگذاری مستقیم خارجی دارند.
با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق میتوان موارد زیر را پیشنهاد کرد: 1- با توجه به تاثیر مثبت متغیرهای درجه مشتریمداری و کفایت و پیشرفتگی خریدار (که نشان دهنده فرهنگ بازاریابی میباشند) بر جریانات سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای اسلامی، مشخص است که شیوههای بازاریابی در کشورها از عوامل بسیار موثر بر جذب سرمایهگذاریها میباشد.
Keywords: FDI flow, Islamic countries, marketing culture, panel data model Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.