چکیده:
مفهوم مدل کسب وکار به منظور موفقیت برای سازمانها در دنیای رقابتی و همچنین کسب جایگاه جهانی در علم کارآفرینی اهمیت یافته است. این مقاله استفاده از تئوری سازه شخصی و روش شناسی شبکه خزانه را بیان مینماید که روشی جدید برای استخراج فهم شناختی کارآفرینان از مدل کسب وکار میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. نخست با استفاده از 13 مصاحبه نیمه ساختار یافته با کارآفرینان حوزه کسب وکارهای الکترونیکی و استخراج 346 سازه اولیه از فهم شناختی آنها از مدل کسب وکار موثر، با یاری روش تحلیل محتوا، 37 سازه ثانویه بدست آمد. در مرحله دوم با ابزار پرسشنامه نظرات خبرگان به منظور نظامند کردن سازههای مدل کسب وکار موثر جمع آوری شد. مشارکت نظری این پژوهش بیان چارچوبی از مدل کسب وکارموثردر حوزه کسب وکارهای الکترونیکی با استفاده از روش شبکه خزانه میباشد. این چارچوب میتواند برای شروع و توسعه کسب وکار برای کارآفرینان مفید بوده و برای درک مدل کسب وکار موثر در تحقیقات آینده مورد استفاده قرار گیرد.
Abstract: The concept of business model is important to succeed for organizations in the competitive world as well as gaining a global position in the field of entrepreneurship. This paper presents the use of personal construct theory and repertory grid methodology which is a new method for extracting entrepreneurial cognitive understanding of a business model. This research is a descriptive survey. First, using 13 semi-structured interviews with entrepreneurs in the field of electronics business and extracting 346 primary structures from their cognitive understanding of effective business models, 37 secondary structures were obtained using content analysis method. Then, using a questionnaire, the experts' opinions were collected to systematize the structures of the effective business model. The theoretical contribution of this research is to present a business model framework for the electronics business using repertory grid technique. This framework can be useful for start-ups and business development for entrepreneurs and can be used to understand the effective business model in the future research works
خلاصه ماشینی:
الفرينگ و ٢٠٠٣ نوآوري، توزيع منابع ، نقاط قوت يک شرکت همکاران تيد ٢٠٠٥ نوآوري محصول ، نوآوري فرآيند، نوآوري جايگاه ، نوآوري مدل وهمکاران نوآوري مدل کسب وکار، خلق ارزش ، منابع ، بازارها، محصولات ، تواناييها، آميت و فعاليت هاي موجود، هدف مدل کسب وکار، فعاليت هاي جديد مدل کسب وکار، 2010 همکاران چگونگي ارتباط فعاليت ها با کمک روش هاي جديد، بازيگران (اجراکنندگان فعاليت ها)، ارزش خلق شده براي شرکا، مدل درآمدي، کارآفريني نوآوري مدل کسب وکار، طراحي مناسب مدل کسب وکار، طراحي منحصربه فرد چسبرو ٢٠٠٧ مدل کسب وکار، تکنولوژي، محصولات و خدمات جذاب ، ايده هاي داخل و خارج سازمان ، اطلاعات ، دانش ، ارزش اقتصادي انتخاب تکنولوژي مناسب ، ويژگيهاي محصول و خدمت جديد، سودآوري و تسه ٢٠١٠ ميزان سودآوري، معرفي بخش هاي بازار هدف ، جريان هاي درآمدي در دسترس ، ايجاد ارزش ، کسب ارزش ، طراحي مکانيسمي مطلوب سال نويسنده يا انجام شاخص هاي شناسايي شده مرتبط با مدل هاي کسب وکار مؤثر نويسندگان پژوهش چگونگي قرار دادن اجزاء مدل کسب وکار، ارزش براي مشتريان ، فرمول جوهانسون ٢٠٠٨ سودآوري، منابع کليدي، نظم زماني تکنولوژي، ارزش براي مشتريان ، بخش بندي بازار، مدل درآمدي، نياز بازار، شبکه دميترو ٢٠١٤ شرکا، تسهيلات توليد، منابع ، داراييهاي مکمل ، ساختار هزينه ، پتانسيل سودآوري کاواف و طراحي وب سايت ، کيفيت وب سايت و فضاي وب سايت ، پيامدهاي ناشي از وب 2017 همکاران سايت مطلوب روش شناسي تحقيق هدف از اين پژوهش شــناخت و احصاء ســازه هاي شــخصي کارآفرينان حوزه کسب وکار الکترونيکي از مفهوم مدل کســب وکار مؤثر و ارائه منظومه اي از نظريه هاي شــخصي کارآفرينان حوزه کسب وکار الکترونيکي از مفهوم مدل کســب وکار مؤثراست .
The Business model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research.
Cognitive Constructions of Low Prof- it and High Proft Business Models: A Repertory Grid Study of Serial Entrepreneurs.