چکیده:
دو پیشران اصلی بر ساخت و تولید [جهانی موثر بودهاند: تغییرات گسترده تکنولوژیهای تولید و جهانی شدن بازارها. از این رو بنگاههای صنعتی برای حفظ لبه رقابتی خود به استفاده از تکنولوژیهای تولید پیشرفته روی آوردهاند؛ لکن پیاده سازی تکنولوژیهای تولید پیشرفته به شکلی موفق، چالش بزرگی است. برای پرداختن به این مساله رویکردهای مختلفی مطرح است که یکی از آنها را میتوان شناسایی عوامل کلیدی موفقیت دانست. از این رو مطالعه حاضر بر مبنای روش شناسی تحلیل محتوا به مرور نظام مند ادبیات پرداخته و کوشیده است تا عوامل کلیدی موفقیت را شناسایی کند و سپس بر مبنای شواهدی از صنعت خودرو کشور، یافتههای خود را به شکلی مقایسهای با دادههای تاریخی بیازماید. یافتههای این مطالعه گواهی میدهند که عوامل 13گانه کلیدی موفقیت بر این پدیده را میتوان در پنج مقوله جای داد: 1) فهم فرآیند پیادهسازی و تعاملات بیرونی، 2) مدیریت ارشد آگاه و حمایتگر، 3) نظام برنامهریزی و اجرایی همسو با استراتژی، 4) یکپارچگی سیستمی در درون سازمان و 5) توانمندسازی نیروی انسانی؛ که حضور پررنگ آنها میتواند علاوه بر موفقیتهای سطح فنی، موفقیتهایی در سطوح بالاتر کسب و کار را هم رقم بزند. پنل خبرگانی نهایی نیز موید این یافتهها بوده است.
Two main drivers have a dramatic effect on the structure of the manufacturing industry in the world; the first is the rapid advancement in manufacturing technologies and the second is the globalization of markets. In order to protect their competitive edge, industrial firms have shown a great passion for advanced manufacturing technologies. However, successful implementation of these technologies is a huge challenge for the managers. Based on the content analysis methodology, this study has a systematic approach to the literature review. By reviewing four cases, the aim of this study is identifying key success factors in Iran’s automotive industry and also providing a more realistic image of these factors within the industry. The results show that there are 13 types of key success factor in this area. These factors can be divided into five categories: 1) understanding the implementation process and external interactions; 2) supportive and cognizant top management; 3) a planning and implementation system that aligned with strategy; 4) system integrity in the organization; 5) empowerment of human resource. Presence of these factors can lead to not only technical improvements but also succeeds at higher business levels. Findings of the study are approved by an expert panel.
خلاصه ماشینی:
, 2007; Elsevier Small & Yasin, 1997a; Swink & Nair, 2007( )Dean, Susman, & Porter, 1990; نشمدرييه يمت نفدناسورييو Elsevier Lewis & Boyer, 2002( )Bayo-Moriones, Bello-Pintado, & Merino-Diaz- de-Cerio, 2008; Burcher, Lee, & Sohal, 1999; Chen & Small, 1996; Ettlie, Perotti, Joseph, & Cotteleer, ; KirNZood, Smith, & Tranfeld, 1989; Lindberg, 1992; Liu, Roth, & Rabinovich, نشريه بميدن راليمت لليتولعيمدليات و Emerald ;٢٠٠٥ ,Raymond ;١٩٩١ ,ncheznez SaMarti ;٢٠١١ Sambasivarao & Deshmukh, 1995; Small & Yasin, 1997b; Stock & Tatikonda, 2004; Swink & Way, 1995; Thomé, Thomé, Sousa, & Sousa, 2016; Udo & Ehie, 1996; Voss, 1986, 1989; Zairi, 1992( )Bessant, 1994; Da Silveira, Borenstein, & نشريه بين المللي اقتصاد Elsevier Fogliatto, 2001; Mellor, Hao, & Zhang, 2014; توليد Mohanty & Deshmukh, 1998; Raafat, 2002( )Charalambous, Fletcher, & Webb, 2015; Marri, Gunasekaran, Gopang, Nebhwani, & Soomro, فناورني هرايه ي بتيون يالدملپلييشرفته Springer 2016; Singhry, Rahman, & Imm, 2015; Stark, 1988; Towill & Cherrington, 1994( گام دوم : تصميم گيري در رابطه با تعداد مراحل کدگذاري در اين مرحله لازم بود تا در رابطه با فرآيند کدگذاري تصميم گيري شود و مشخص شود که کدگذاري بر پايه يک چهارچوب از پيش تعيين شــده صورت پذيرد يا بر پايه متون و بر اســاس تعامل محققان با متون انجام شــود.