چکیده:
فناوریهای پیشرفتهی تولید (AMT) هستهی اصلی کارخانههای آینده هستند و نقش تعیین کنندهای در پیکارهای رقابتی سازمانها در سراسر دنیا ایفا میکنند. شرکتهای موفق این حقیقت را تصدیق نموده و درصدد بهکارگیری آنها برای کسب مزیت رقابتی هستند. انتخاب مناسب AMT وظیفهای حیاتی است که بر عهدهی مدیران تولید است چراکه این سرمایهگذاریها، درجهی بالایی از عدماطمینان و سرمایهای کلان را شامل میشود. در فرایند انتخاب و پیادهسازی AMT، مدیران باید به استراتژی تولید (اولویتهای رقابتی) توجه ویژهای داشته باشند. این پژوهش مشاهدهای جدید از الگوهای سرمایهگذاری AMT در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت نساجی فراهم میآورد و یک دستهبندی با کشف ارتباطات میان الگوهای سرمایهگذاری AMT، اولویتهای رقابتی و عملکرد ارائه مینماید. این پژوهش نشان میدهد شرکتهایی که با درنظرگرفتن اولویت رقابتی خود اقدام به پیادهسازی AMT نموده بودند، عملکرد بهتری داشتند.
AMT is the nucleus of the factories of the future and plays the crucial role in the competitive battles in organizations all over the world. Successful firms have recognized this fact and are trying to leverage it for competitive advantage. Appropriate selection of AMT is a critical task faced by manufacturing management due to the high degree of uncertainty and the high capital investment involves in these investments.In AMT selection process managers have to give full consideration to their manufacturing strategy(competitive priorities). This paper provides new evidence on AMT investment patterns from the small and medium–size(SMEs) enterprises of textileindustryand develops a taxonomy by exploring the relationship between AMT investment patterns, competitive priorities and performance. The results of this study indicate that in AMT implementation process, firms considering their competitive priorities show better performance.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش مشــاهده اي جديد از الگوهاي سرمايه گذاري AMT در شرکت هاي کوچک و متوسط صنعت نساجي فراهم ميآورد و يک دسته بندي با کشف ارتباطات ميان الگوهاي سرمايه گذاري AMT، اولويت هاي رقابتي و عملکرد ارائه مينمايد.
در ذيل نمونه هايي از دسته بنديهاي ارائه شده براي AMT آورده شده است : بوير و همکاران (١٩٩٧) با استفاده از داده هاي ٢٠٢ شرکت از ايالات متحده در صنايع فلزکاري، يک دســته بندي از توليدکنندگان براســاس ســرمايه گذاري آن ها در فناوريهــاي طراحي، توليد و اداري با اســتفاده از تحليل خوشه اي پيشنهاد دادند و در نتيجه چهار گروه سنت گرايان ٦، طراحان ٧، ژنراليست ها ٨و ســرمايه گذاران کلان ٩ را معرفي نمودند.
اين در حالي است که انعطاف پذيري بيشترين اهميت را براي گروه طراحان داشت وليکن در رابطه با تأثير اولويت هاي رقابتي بر سرمايه گذاري در AMT به نتيجه اي نرسيدند.
يافته هاي پژوهش تريسي و همکاران (١٩٩٩) نشان داد، سازمان هايي که در AMT سرمايه گذاري دارند و به توسعه ي مکانيزم هايي براي مديران توليد به منظور شرکت در تدوين استراتژي ميپردازند، قابليت هاي رقابتيشان بهبود خواهد يافت و همچنين از عملکرد بهتري نيز نسبت به ساير سازمان ها بهره مند ميشوند.
, 2000, “An empirical taxonomy of advanced manufacturing technology”, International Journal of Operations &Production Management, 20)12(, 1446– 1474.
, 2010, “Complementarities in the implementation of advanced manufacturing technologies” The Journal of High Technology Management Research, 21)2(, 122–135.