چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی و واکاوی روایت های تحصیلی یک دانشجو معلم است که برای تقویت و توسعه حرفه ای، و لازم برای معلمی بهتر بودن او در آینده است. در هر پایه یک روایت را به عنوان یک نمونه و الهام بخش انتخاب شده است که می توان بر اساس آن مولفه های هویت حرفه ای آینده دانشجو معلم را تقویت کرد. این پژوهش، با روش روایت پژوهی که به پارادایم تحقیقات کیفی و تفسیر گرایانه تعلق دارد. مبنای داده های این تحقیق، روایت های دوران تحصیل محقق از ابتدایی، متوسطه ی اول و دوم است که مورد پژوهش قرار گرفته است، که در طول یک ترم (6 ماه) نگاشته شده است. منبع و روش جمع آوری داده ها و ابزار مورد استفاده آن، مشاهده، کتب دوران تحصیل، کارنامه ها، یادداشت ها و دفتر خاطرات و نیز مصاحبه با دوستان و هم کلاسی های دوران تحصیل محقق است. نتایج به دست آمده از کدهای باز، محوری و انتخابی در این پژوهش، یک مدل تحلیلی- استنباطی ارائه شده است که حاکی از عملکرد دانش آموز، ارزشیابی، فرهنگ، محیط آموزشی، هویت حرفه ای معلم، عملکرد اولیا مدرسه، آموزش و پرورش، دوست و محیط زیست است.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده از کدهای باز، محوری و انتخابی در این پژوهش، یک مدل تحلیلی- استنباطی ارائه شده است که حاکی از عملکرد دانش آموز، ارزشیابی، فرهنگ، محیط آموزشی، هویت حرفه ای معلم، عملکرد اولیا مدرسه، آموزش و پرورش، دوست و محیط زیست است.
و روایت پژوهی را مطالعه تجربه افراد از طریق داستان هایی که روایت می کنند دانسته اند، روشی برای بررسی و فهم تجارب معلم در مکان ها و زمان های مختلف که مستلزم همکاری موثر و مثبت بین محقق و مشارکت کننده است و معطوف پژوهش در حوزه های اجتماعی و فردی است، با هدف توسعه حرفه ای معلم مورد استفاده قرار می گیرد( کرمی و همکاران، 1396).
محقق با نگارش روایت های تحصیلی خود به این نتیجه رسید که تجربیات دوران تحصیل در هویت حرفه ای معلم موثر بوده است و می تواند با تجربه گرفتن از آنها در دوران خدمت به بهبود و بالا بردن کیفیت تدریس و آموزش خود بیفزاید.
به عنوان جمع بندی می توان گفت عوامل موثر بر توسعه هویت حرفه ای معلمان عبارت اند از عملکرد دانش آموز، ارزشیابی، فرهنگ، محیط آموزشی، هویت حرفه ای معلم، عملکرد اولیا مدرسه، آموزش و پرورش، دوست و محیط زیست هر کدام از این محورها دارای زیر شاخه های چندگانه ای هستند که در مدل تحلیلی استنباطی هویت حرفه ای بر اساس کدگذاری های متعارف باز، محوری و انتخابی در قالب (به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل زیر ارائه شده است.