چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری دانش با موفقیت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 99-98 بوده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد 180 نفر میباشد. حجم نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان تعداد 60 مرد (2/38) و تعداد 97 زن (8/61) که به صورت کلی تعداد 157 نفر میباشد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامههای استاندارد رهبری دانش ویتالا (2004)، موفقیت شغلی گل پرور و قضوی(1389) است. روایی پرسشنامهها از طریق روش محتوایی و با تایید استاد راهنما مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری دانش 91/0 و موفقیت شغلی 87/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. نتایج وضعیت سنجی نشان داد میزان رهبری دانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالاتر از حد متوسط (3) است، میزان موفقیت شغلی کمتر از حد متوسط (3) است. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین رهبری دانش و موفقیت شغلی رابطه وجود دارد. ضریب پیشبینی نشان داد 04/0 از تغییرات موفقیت شغلی ناشی از ابعاد رهبری دانش است.
خلاصه ماشینی:
یانگ و همکاران (2014) در مطالعات شان با عنوان رهبری دانش برای بهبود پروژه و عملکرد سازمانی بیان کردند که اتخاذ رهبری دانش با مدیریت دانش مشتری مداری در ارتباط است این تحلیل نشان می دهد که اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی از طریق عملکرد پروژه تاثیر می گذارد و همچنین رابطه مثبت و معناداری بین رهبری دانش و عملکرد پروژه وجود دارد.
جدول 3 : نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف پیرامون بررسی نرمال بودن توزیع دادهها متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد آماره Z سطح معنیداری رهبری دانش 157 14/3 578/0 512/1 021/0 موفقیت شغلی 157 90/2 776/0 483/1 025/0 بخش چهارم: تجزیه و تحلیل استنباطی سؤالات پژوهش برخی از اهداف پژوهش، پیرامون بررسی وضعیت رهبری دانش با موفقیت شغلی کارکنان در میان دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
نتایج آزمون تی تک گروهی نشان میدهد از دیدگاه کارکنان میانگین مولفه های گرایش یادگیری، بررسی جو حمایتی و حمایت از فرآیند فردی نیز نشان میدهد به ترتیب 663/2، 759/2، 735/0 با انحراف معیار 831/0، 872/0 و 827/0 به دست آمده که از میانگین آماری (3) بالاتر هستند اما این تفاوت در سطح 05/0 معنادار نیست؛ زیرا (05/0P>) بنابراین میتوان گفت از دیدگاه کارکنان میزان مولفههای گرایش یادگیری، بررسی جو حمایتی و حمایت از فرآیند فردی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
نتایج نشان داد که ارتباط بین رهبری دانش و توسعه حرفه ای کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.