چکیده:
پرسشنامه تدریس تحولآفرین (770) بر اساس نظریة رهبری تحولآفرین باس و ریجیو (2006 ,Bass & Riggio8288) برای
استفاده در مدارس توسط بوچامپ و همکاران (2010 ,Beauchamp et al) معرفی گردیده و جهت اندازهگیری تدریس
تحولآفرین معلمان از نظر دانشآموزان ساخته شدهاست . هدف پژوهش حاضر نیز بررسی ویژگیهای روان سنجی این پرسشنامه
میباشد. جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اردبیل تشکیل میدهد که نظرشان را در مورد
تدریس معلمان خود بیان کردهاند. برای این منظور اطلاعات از ۳۶۹ دانشآموز دختر که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به
تحصیل بودند، بهدست آمد. این تعداد نمونه به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به
دو شیوه همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار TTQ براساس آلفای کرونباخ ۰/۹۵ و با استفاده از روش بازآزمایی، میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا و سازه TTQ موید روایی پرسشنامه مذکور است. یافتههای حاصل از تحلیل
عاملی تائیدی همانند فرم اصلی, چهار عامل تاثیر آرمانی (ایدهآل)، انگیزه الهام بخش, تحریک ذهنی و ملاحظات فردی را در
تدریس تحولآفرین مورد تایید قرار داد. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که TTQ ابزاری قابلاعتماد و روا برای
اندازهگیری تدریس تحولآفرین میباشد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از تحليل عاملي تائيدي همانند فرم اصلي ، چهار عامل تأثير آرماني )ايده آل (، انگيزه الهام بخش ، تحريک ذهني و ملاحظات فردي را در تدريس تحول آفرين مورد تأييد قرار داد.
رهبري تحول آفرين به طور گسترده در طيف متنوعي از زمينه هاي کاري مورد مطالعه قرار گرفته است )٢٠١٠ ,Zumbo &Beauchamp, Barling, Li, Morton, Keith (.
هدف بوچامپ و همکاران از ساخت پرسشنامه تدريس تحول آفرين براي استفاده در مدارس و در ميان نوجوانان است ؛ بنابراين در 1 - Multi-Leader Questionnaire 2 - Leader Behavior Questionnaire 3 - Leader Description Questionnaire 4 -Leadership Report 5 -Leadership Practices Inventory 6 - Transformational Leadership Questionnaire مطالعه حاضر کوشش شده است با توجه به اهميت فعاليت تدريس و نبود ابزار مناسب جهت اندازهگيري تدريس تحول آفرين ، به تعيين ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه تدريس تحول آفرين )TTQ( در بين دانش آموزان ايراني پرداخته شود.
Beauchamp et al( تهيه شده و تدريس تحول آفرين را متشکل از ١٦ آيتم با پنج عامل اساسي تأثير آرماني موارد )٢، ٥، ١٢ و ١٦(؛ انگيزه الهام بخش موارد )٤، ٦، ٨ و ١٥(؛ ملاحظات فردي موارد )١، ٩، ١١ و ١٤( و تحريک عقلاني موارد )٣، ٧، ١٠ و ١٣( توصيف ميکند و توسط دانش آموزان تکميل ميگردد.
شدت ارتباط پرسشنامه تدريس تحول آفرين با عامل هاي تأثير آرماني )ايده آل ( ٠/٨١، انگيزه الهام بخش ٠/٩١، تحريک ذهني ٠/٨٩ و ملاحظات فردي نيز ٠/٨٩ به دست آمده است .