خلاصه ماشینی:
"در این صورت است که انسان از درون آزاد میشود،ولی باید گفت متاسفانه این ایدهی عقلانی و نجاتبخش کانت از اواخر قرن نوزدهم به بعد و بویژه با ظهور افرادی چون نیچه و به نوعی شوپنهاور شدیدا مورد تردید قرار گرفت که انسان بتواند یا حتا بخواهد تمایلات و غرایز را اسیر عقل سازد و مفهوم دیگری از عقلانیت شکل گرفت که بهنوعی به این تمایلات(هرچه که باشند)خوش آمد میگفت،اما به نظر میرسد آنچه امروز در جهان شاهد آن هستیم ثباتیست بر تاثیر روزافزون اندیشههای کانت،به این صورت که در کنار ظلم،فساد و تباهی موجی معنویتگرا به تدریج در حال پیشروی در جهان است که البته بسیار امیدوار کننده است،اما باید در ضمن خوشآمدگویی به این موج آن را از درون شکافت و به انسانها تفهیم کرد که تا چه اندازه از عقل بنیادین مشهودی intellect برای درک حقیقت و آغاز راه توانستهاند بهرهمند شود،چون در این مرحله شعور و عقلانیت بشر میبایست دائما روندی صعودی را طی کند،از عقل بنیادین است که ایمان راستین(نه کورکورانه و تصوری)متولد میگردد که با عملکرد انسان در تمامی جنبههای حیات همخوانی کامل دارد،ایمان عقلانی، چنین ایمانی از عقل حقیقی ناب متولد میگردد،عقلی که خاستگاه آن ذات و فطرت آدمیست و از نظر کمی و کیفی دارای سلسله مراتبیست و وظیفهی بشر پرورش مستمر آن از طریق کسب علم و در نتیجه،پویایی ذهن که تفکر و تعمق روزافزون و ژرفتر را طلب میکند،میباشد،تفکر و تعمق ویژه در کلام الهی،عالم هستی و نیز درون خویشتن..."