خلاصه ماشینی:
"(صص 8-9،مرزباننامه، با مقابله و تصحیح و تحشیهی محمد روشن،چاپ اول،بنیاد فرهنگ ایران،1355، چاپ دوم،نشر نو،1367،چاپ سوم،اساطیر،1376) پیداست که برداشت سعدالدین وراوینی،بازنگارندهی مرزباننامه از فخامت،بزرگی،چیرگی و قدرت انشانگاری خاقانی چهسان است که او،خاقانی را«خاقان اکبر بر خیل فصحای زمانه» میشمارد،و شیوهی نگارش او را«از رسوم دبیران بیرون»،میشمارد، که«قصب السبق براعت از همه»میرباید!پس از این تعرفهی شایستهی نگارندهی مرزباننامه،دیگر هیچ یک از صاحبان تذکره، یادی از خاقانی در«منشات نویسی»نمیکنند و نامی نمیبرند،حتا استاد شادروان دکتر ذبیح الله صفا در تاریخ ادبیات در ایران-که خاک بر او خوش باد-.
کافی الدین عمر بن عثمان عم خاقانی را بدو اعتقاد و محبتی بیحد بوده،و از مرگ او که با بیست و پنج سالگی شاعر مصادف شده تافته خاطر گردیده و مراثی سوزناک و و غمانگیزی در این واقعه سروده است.
اما گفتنیست که استاد شادروان فروزانفر منشات خاقانی را که من در دست چاپ داشتم، دیده بودند و در پارهیی دشواریها نیز حل مشکل فرموده بود؛و آن از این بود که کمترین تمام تابستان سال 48،بعد از ظهرها منشات را با استاد شادروان کممانند مجتبی مینوی میخواندیم،و صبحهای روزهای زوج را در کتابخانهی سلطنتی در خدمت استاد یگانه فروزانفر و بانوی شایسته و آگاه بدری آتابای بودیم-چون مقرر بود در آن دستگاه به استخدام درآیم که نشد-استاد مینوی چون به مشکلی برمیخورد میفرمود:«روشن!تو که استاد فروزانفر را میبینی، دشواری را با ایشان مطرح کن!»چون حل مشکل به استاد فروزانفر میبردم،میفرمود:«روشن!استاد مینوی اگر نتواند من چه بگویم؟!» و به دانش فراوان و ذکاوت شایان خود اشارتی میفرمود-نمونه در ص 111:پر مگسان/ص 782؛الشعر بالشعر ربا و..."