خلاصه ماشینی:
"اما توافق دومی که با وجود عرضهی دهها نمونهی نقیض،نه به قصد نقض و رد،بلکه تعدیل و تکمیل نظر دکتر شفیعی،به آن اذعان میکنم یا به تعبیر دیگر به شهامت بخش آغازین این مقاله، و مفصلتر از این،مقالهی«طنز حافظ»در کتاب چارده روایت به آن رسیده بودم،و از آن نمونههایی آورده و در چند مقوله یاد کرده بودم و در همین مقالهی حاضر هم با همان عنوان آوردهام،با مثالهایی که در مقالهی اول بیشتر و در اینجا کمتر است و نوشته بودم انتقادهای طنزآمیزش از آنها فرع بر اعتقاد اوست (کتاب حافظ از سلسلهی بنیانگذاران فرهنگ امروز در مقالهی فرعی/زیر-مقاله Subarticle «چرا حافظ به جای تعصب،تساهل دارد»و مقالهی«مدارا در شعر و شخصیت حافظ»که پساز درج در نشریهی کیان،ویژهی مدارا و خشونت،و دریافت دشنامهای بیمدارا و پر تعصب از حافظنشناسی کبیر،اگرچه مجهول الهویه،در یکی از نشریات،در کتاب فرصت سبز حیات تجدید چاپ شده است.
آن دشنامها،به خاطر اشاره و استشهاد به اشعاری بود که حافظ،«حافظی که از معتقدان است و بایدگرامی داشتش/زان که آمرزش بس روح مکرم با اوست»خوشبختانه،و نه لحن و بیان منکر یا منکر،سربهسر با ارزشهای دینی تحریف شده گذاشته و اکنون همدل و همزبان با استاد شفیعی برآنم که«یکی از عمدهترین زمینههای طنز حافظ است»(البته استاد،قید یکی از را به کار نبردهاند،اما با ملاحظهی نمونههایی که بنده عرضه کردم، امیدوارم اگر سخن از تعدیل و تکمیل سخنان ایشان میزنم،طمع خام نباشد."