چکیده:
امروزه، فرهنگ شهروندی به عنوان مؤلفهی کلیدی توسعه اجتماعی و فرهنگی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. از سویی تحقق مفهوم و شکل گیری ایده شهروندی، نیازمند وجود بستری مناسب می باشد که از آن به عنوان جامعه مدنی یاد میشود. کیفیت مشارکت شهروندان در امور جامعه، از شاخصهای اساسی توسعه یافتگی و از الزامات اساسی سرمایه اجتماعی در هر جامعه مدنی است. عناصر کلیدی فرهنگ شهروندی، همواره از طرف محققان و صاحب نظران، از گذشته تا کنون مورد بحث قرار گرفته است. از ضروریات دستیابی به شاخصهای توسعه، تعیین میزان نهادینه شدن فرهنگ شهروندی میباشد. در این پژوهش به منظور ارایه مدل توسعه فرهنگ شهروندی در کلان شهر تهران، با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی؛ با شناسایی 787 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 173 شاخص اصلی؛ در شش بعد و 23 مولفه، تبیین و با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا مدل توسعه فرهنگ شهروندی در کلان شهر تهران در شش بعد مفهوم فرهنگ و شهروندی، مدیریت شهری و شهرداری، تربیت و آموزش شهروندی، اخلاق شهروندی، حقوق شهروندی، مشارکت شهروندی ارائه شد.
Today, scholars consider citizenship culture as a key component of social and cultural development. On the other hand, Realization of the concept and idea of the formation of citizenship, requiring hospitalization, there is appropriate and that the underlying civil society as it is mentioned. Citizenship culture and its key elements have been challenged through out the history of this concept by thinkers and the clear – sighted people who take interest in social problems and believe that civilization and progress of human societies are related to the establishment of that culture and have been discussed and argued from the ancient era until now. This study discussed the Design and delivery a model for development of Cultural Citizenship in the in Tehran Metropolis. This research was an applied study of the purpose and methodologically as a qualitative methods. . After analyzing the data, 23 components of 787 concept codes were obtained and then classified at six dimensions including Concept of Culture & Citizenship (with 3 components), urban management (with 4 factors), Citizenship Training & Instruction (with 2 components), Citizenship Ethics (with 3 factors), Citizenship Rights (with 3 components) and Citizenship Participation (with 8 components). In the second study, the sample size was estimated as 242 people based on Cochran formula and after data collection, the statistical analysis of survey data was performed in two descriptive levels using statistical parameters (such as frequency, percentage, elongation , mean) and inferential statistics (Levin test, t-test), confirmatory factor analysis using Spss 22 , Lisrel8.54 and Excel. Significant coefficients and parameters of government factors, Concept of Culture & Citizenship, urban management, Citizenship Training & Instruction, Citizenship Ethics, Citizenship Rights, Citizenship Participation .showed that all of the coefficients obtained are significant. The results of principal component analysis showed that among the dimensions of the Cultural Citizenship in the in Tehran Metropolis, the Citizenship Ethics has the greatest impact in the development of development of Cultural Citizenship in the in Tehran Metropolis (0/91) the Citizenship Rights has the latest impact in the development of Cultural Citizenship in the in Tehran Metropolis (0/86) and the respondents are not satisfied with all other components of questions and they express negative opinions and all components in the development of development of Cultural Citizenship in the in Tehran Metropolis are enjoyed of high functionality.
خلاصه ماشینی:
(171 لازمه حل مسائل شهری ، بحران های شهرنشینی و اصلاح رفتار شهروندان ، وجود یـک فرهنگ مناسب شهروندی و شهرنشینی است ، که این مقولات جزء پایه های اساسـی و داوم شهری می باشند، و همه اجزای یک زندگی شهری باید با در نظر گـرفتن نقـش فرهنـگ در مناسبات اجتماعی شهر، تأسیسات شـهری، نظـام حمـل و نقل ،کالبـد شـهر و کـاربرد هـای شهری سعی کنند، تعادل لازم را بوجود آورند؛ پـس ایـن نکتـه اساسـی کـه در تبیـین بعـد فرهنگ شهروندی باید اشاره شود این است که نمی توان شهروندی را صرفاً از منظر حقوقی و قانون یا صرفاً از منظر رابطه شـهروند و دولت بررسی کرد، همان طور که که فالکس می گوید، شهروندی یک مفهوم پویاسـت ، که برای تأمین واقعی اش باید به فراسوی دولت بسط یابـد و فرهنـگ را در بررسـی آن مورد توجه قرار داد.
با توجه به چنین اندیشه ای پوپر از بعـد برنامـه ریـزی اجتمـاعی و فرهنگـی، بـه بسـط تقویت فضـاهای جامعـه مـدنی پرداختـه اسـت و از ایـن اندیشـه اسـتنباط مـی شـود کـه مدیریت شهری در جهت تحکیم و بسط فرهنگ شهروندی در کنـار حـوزه هـای آموزشـی چون خانواده و آموزش و پرورش ، فضاهای اجتماعی و فرهنگی دیگـری را درجـای جـای شهر بوجود آورد وکارکرد اصلی این فضاها در زمینه توسعه و آموزش فرهنگ شـهروندی و شهرنشینی قرار دارد و به صورت مسـتمر و پیـاپی شـهروندان را بـا ابعـاد مختلـف حقـوق شهروندی آشنا می کند و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی یک شهر را در اذهـان شـهروندان نهادینه نماید.