خلاصه ماشینی:
"با مقایسهی مصادیق و نمونههای رجزخوانی در شش حماسهی مذکور،شباهتهای بسیاری بین آنها یافت شد که براساس این شباهتها تعریف زیر از رجز بهدست آمد: رجز سخنانی(منظوم یا منثور)است که با آغاز جنگ(هر نوع درگیری و کشمکش،حتا قبل از صفآرایی ظاهری در میدان نبرد)به کار گرفته میشود.
بیاندازه در شهر ما برزن است به هر برزنی بر هزاران زن است همه شب به خفتان جنگ اندریم ز بهر فزونی به تنگ اندریم ز چندین یکی رانبودست شوی که دوشیزگانیم وپوشیده روی ز هر سو که آیی برین بوم وبر به جز ژرف دریا نبینی گذر ز ما هر زنی کو گراید به شوی از آن پس کس او را نبینیم روی بباید گذشتن به دریای ژرف اگرخوش و گر نیز باریده برف اگر دختر آیدش چون کرد شوی زنآسا وجویندهی رنگ وبوی هم آن خانهی جاوید جای وی است بلند آسمانش هوای وی است و گر مردوش باشد وسرفراز به سوی هرومش فرستند باز وگر زو پسر زاید آن جا که هست بباشد نباشد بر ماش دست ز ما هرکه او روزگار نبرد ازاسب اندر آرد یکی شیرمرد یکی تاج زرینش بر سر نهیم همان تخت او بر دو پیکر نهیم همانان ز ما زن بود سی هزار که با تاج زرند وبا گوشوار که مردی ز گردنکشان روز جنگ به چنگال او خاک شد بیدرنگ تو مردی بزرگی و نامت بلند در نام بر خویشتن در مبند که گویند با زن برآویختی ز آویختن نیز بگریختی یکی ننگ باشد تو را زین سخن که تا هست گیتی نگردد کهن (7/75) و این رجزخوانی زنان شهر هروم در اسکندر تاثیر میگذارد و او از تهدید مجدد آنها منصرف میشود."