چکیده:
یکی از ابزارهای رایج کارفرمایان برای ایجاد انگیزه در کارگران جهت تلاش بیشتر و برطرف کردن یادگیری نامتقارن تئوری مسابقه است که با ساختاربندی دستمزد به دنبال بررسی چگونگی تأثیر ساختار دستمزد و پاداش برای ایجاد انگیزه در نیروی کار بهمنظور افزایش عملکرد آنان است. هدف پژوهش حاضر استفاده از تئوری مسابقه برای ایجاد انگیزه در کارگران ایرانی و افزایش سطح فعالیت آنها برای ارتقای عملکرد بنگاههای کشور است. برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق از مدل مسابقه چندنفره (Multiperson Tournament) با در نظر گرفتن n کارگروn جایزه (پاداش) استفاده شد که در آن سطح تلاش معیاری از بهرهوری و عملکرد نیروی کار فرض شده است. شیوه طراحی ساختار جایزه بهگونهای است که بعد از مشاهده میزان تولید کارگران، افراد با تلاش بیشتر با یک ضریبی جایزه بیشتر و افراد باقیمانده جایزه کمتری را دریافت میکنند. برای گردآوری دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه عملکرد طرحهای متفاوتی از مسابقه ارتقا بر گروهی از کارکنان شرکت کاله در سال 1395 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اندازه مسابقه در صورت ثبات ساختارِ جایزه تأثیری بر تلاش نیروی کار نداشته است. همچنین ساختار جایزه نیز بر تلاش کارگران بیتأثیر است. بنابراین این دو روش (اندازه مسابقه و ساختار جایزه) نمیتوانند بهعنوان ابزاری برای ایجاد انگیزه در جهت افزایش عملکرد مورداستفاده قرار گیرند. از طرفی با توجه به وجود هزینه ثابت برای اجرای مسابقات، بنگاهها مسابقههای بزرگتر را ترجیح خواهند داد.
The theory of tournament which seeks a way of enhancing labour motivation and promote their performance through structuring remunerations might be one of the most common strategies to promote employees’ effort and eliminate employers’ asymmetric learning. The structure of the reward is designed in such a way that upon observing the production level, the amount of reward is proportionate to varying amount of effort different laborers invest. The purpose of this research was to consider the extent to which the tournament theory might be employed to promote Iranian employees’ motivation and increase their performance, and thereby, that of national organizations. The research data were collected from a sample of employees at Kalleh Company in 2016. The research questions were answered using Multiperson Tournament with N employees and N reward. The findings indicated that keeping the reward constant, the tournament size could not significantly impact the effort level nor could the amount of reward. Hence, neither of these might be considered as motivation promoting devices to optimize performance. On the other hand, firms prefer larger tournaments with regard to the constant cost required for executing them.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثر مسابقۀ ارتقا برافزايش بهره وري نيروي کار در بنگاه ها (نمونه موردي : شرکت کاله آمل ١) راضيه کاردگر٢، قهرمان عبدلي *٣، محمد حسين دهقاني فيروزآبادي 4 (دريافت : ٩٨/١٢/٠٤-پذيرش نهايي: ٩٩/٠٥/٠٢) چکيده يکي از ابزارهاي رايج کارفرمايان براي ايجاد انگيزه در کارگران جهت تلاش بيشتر و برطرف کردن يادگيري نامتقارن تئوري مسابقه است که با ساختاربندي دستمزد به دنبال بررسي چگونگي تأثير ساختار دستمزد و پاداش براي ايجاد انگيزه در نيروي کار به منظور افزايش عملکرد آنان است .
براي پاسخ گويي به سؤالات تحقيق از مدل مسابقه چندنفره (Multiperson Tournament) با در نظر گرفتن n کارگر و n جايزه (پاداش ) استفاده شد که در آن سطح تلاش معياري از بهره وري و عملکرد نيروي کار فرض شده است .
به طورکلي داده هاي مربوط به ميزان بهره وري نيروي کار در اين تحقيق با معيار ميزان تلاش که تابعي از اندازه پاداش (جايزه ) و هزينه مربوط به انتخاب هر سطح از تلاش به وسيله کارگران است ، از طريق پرسشنامه به دست مي آيد و با استفاده از آزمون هاي مربوط مورد تحليل قرار مي گيرد.
در بخش تحليلي نيز براي پاسخ گويي به سؤالات تحقيق از مدل مسابقه چندنفره (Multiperson Tournament) با در نظر گرفتن n کارگر و n جايزه (پاداش ) استفاده شده است ، به طوري که توليد هر کارگر تابعي از سطح تلاش او فرض شده است .
(2016), An “Opposing Responses” Test of Classic versus Market-Based Promotion Tournaments ,Journal of Labor Economics, 34(3), 747-779.
M. (2012), “The Signaling Role of Promotions: Further Theory and Empirical Evidence,” Journal of Labor Economics, 30(1), 91-147.
Incentives for helping on the job: theory and evidence, Journal of Labor Economics, 16(1), 1-25.