خلاصه ماشینی:
"شاهدبازی در ادبیات فارسی علی اکبر افراسیابپور دکترای عرفان یکی از خوانندگان بزرگوار مجلهی حافظ در شمارهی اسفند 1384،پرسشی در زمینهی عرفان مطرح فرموده بودند که:«چرا عرفا در اشعار خود به جنس مذکر(پسر)نظر داشتهاند؟»(ماهنامهی حافظ، ش 26،ص 72) پاسخ به این دبیر عزیز ادبیات را وظیفهی خود دانسته و بدین وسیله پاسخی تقدیم میکنم و میگویم که نگارنده با بضاعت ناچیز علمی به دو دلیل جسارت کرده و پاسخ نوشته؛یکی اینکه در آن نامه بهطور غیر مستقیم از حقیر جواب خواسته بودند و دیگر اینکه نخستین بار،بنده در کتاب زیباییپرستی در عرفان اسلامی (انتشارات طهوری،1380)از شاهدبازی دفاع نموده است.
سعدی پاسخ میدهد: نظر خدایبینان طلب هوی نباشد سفر نیازمندان قدم خطا نباشد گرت دیده بخشد خداوند مرا نبینی دگر صورت زید و عمر مولوی: عشق معراجیست سوی بام سلطان جمال از رخ عاشق فروخوان قصهی معراج را و به گفتهی محمد شیرین مغربی: ای کرده تجلی از چهرهی هر خوب ای حسن و جمال همه خوبان به تو منسوب بر صفحهی رخسارهی هر ماه پریروی حرفی دو سه از دفتر حسنت شده مکتوب محبوب ز هر روی به جز روی تو نبود خود نیست به هر وجه به جز روی تو محبوب برعکس رخت چشم زلیخا نگران شد در آینهی روی خوش یوسف یعقوب در شاهد و مشهود تویی ناظر و منظور در عاشق و معشوق تویی طالب و مطلوب منابع 1-مناقب،اوحد الدین کرمانی،با مقدمهی بدیع الزمان فروانفر؛ 2-دیوان اسرار:کلیات اشعار فارسی حاج ملا هادی سبزواری،با مقدمهی سید حسن امین،انتشارات بعثت، 1380؛ 3-از کوچهی رندان،دکتر عبد الحسین زرینکوب؛ 4-فرویدیسم،دکتر امیر حسین آریانپور؛ 5-مولویه بعد از مولانا،گولپینارلی 6-صوفیگری،احمد کسروی؛ 7-آیات حسن و عشق؛ 8-حکمت سقراط و افلاطون و..."