چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر تعیین ارتباط میان هوش هیجانی و اثربخشی رهبری با توجه به تحول گرایی مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است.
مواد و روش ها: تحقیق حاضر مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معاونین آموزش پایه، بالینی، تحقیقات و فناوری و مدیران دفاتر توسعه آموزش پزشکی گیلان تشکیل می دهند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی- مورگان 210 نفر تعیین شده است. روش نمونه گیری نیز غیر تصادفی در دسترس است.
یافته ها: تایج حاصل از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و بررسی روایی محتوایی و سازه(تحلیل بارهای عاملی) نشان دهنده پایایی و روایی ابزارمورد مطالعه می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق نشان میدهد که هوش هیجانی، رهبری تحول گرا و اثربخشی رهبری رابطه معناداری با یکدیگر دارند. تحلیل مسیر های علی نیز نشان میدهد که تحول گرایی متغیر میانجی مابین هوش هیجانی و اثربخشی رهبری است. یافته های حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد که بین هوش هیجانی و اثربخشی رهبری با توجه به تحولگرایی مدیران ارتباط معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادات اجرایی در راستای ارتقا هوش هیجانی و نگرش تحول گرایی در مدیران دانشگاه علوم پزشکی در راستای ارتقا قابلیت های معاونین و مدیران در سیستم بهداشت و درمان مطرح شده است.
Purpose:The aim of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and leadership effectiveness with respect to the transformation of managers of Guilan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: The present study is a descriptive correlational study. The statistical population of this research consists of all the deputies of basic, clinical, research and technology education and managers of Gilan medical education development offices. The sample size is 210 using the Krejcie-Morgan table. Non-random sampling method is also available.
Findings: The results of calculating the Cronbachchr('39')s alpha coefficient and examining the content and structure validity (factor load analysis) show the reliability and validity of the study instrument. The results of testing the research hypotheses show that emotional intelligence, transformational leadership and leadership effectiveness have a significant relationship with each other. Analysis of causal pathways also shows that transformationalism is the mediating variable between emotional intelligence and leadership effectiveness. Findings from path analysis also showed that there is a significant relationship between emotional intelligence and leadership effectiveness with respect to managerschr('39') transformationalism.
Conclusion: Based on the results of the research, executive suggestions for improving emotional intelligence and transformational attitude in the managers of the University of Medical Sciences in order to improve the capabilities of deputies and managers in the health care system have been proposed