خلاصه ماشینی:
"او از مداحان دونهمت بیزار است و اقرار میکند که: مباش غره به گفتار مادح طماع که دام مگر نهاد از برای صید نصیب امیر ظالم جاهل که خون خلق خورد چهگونه عالم و عادل شود به قول خطیب شیخ مدح را شیوهی مکاران شیاد صفت میداند و در مورد خودش میفرماید: مدیح شیوهی درویش نیست تا گویم مثال بحر محیطی و ابر آزاری شکوه و لشگر و جاه و جمال و مالت هست ولی به کار نیاید به جز نکوکاری و باز میفرماید: به راه تکلف مرد سعدیا اگر صدق داری بیار و بیا بگوی آنچه دانی که حق گفته به نه رشوت ستانی و نه رشوه ده شیخ در پاسخی اعتراضآمیز به بیت معروف و اغراقآلود ظهیر فاریابی که در مدح قزل ارسلان سروده: نه اختر فلک نهد اندیشه زیرپای تا بوسه بر رکاب قزل ارسلان زند گفته است: چه حاجت است که نه کرسی آسمان نهی زیر پای قزل ارسلان مگو پای عزت بر افلاک نه بگو روی اخلاص بر خاک نه سعدی و ابو بکر سعد زنگی سعدی از میان فرمانروایان اتابکان سلغری فارس در دوران خود، بیش از همه از ابو بکر سعد بن زنگی و پسر سعد بن ابو بکر رضایت خاطر داشته،زیرا حسن سلوک مخصوصا ابو بکر سعد مورد اتفاق اغلب مورخین است و زندهیاد فروزانفر نیز در تایید این مطلب حق انصاف را ادا کرده و سعدی نیز برای اینکه تمجید و تعریف از او را به مدح آلوده نکند و فروتنی و تواضع را به انکسار کشیده نشود،اینگونه او را تمجید و مقام والای خود را نیز حفظ میکند: مرا طبع از این نوع خواهان نبود سر مدحت پادشاهان نبود ولی نظم کردم به نام فلان مگر بازگویند صاحبدلان که سعدی که گوی بلاغت ربود در ایام بو بکر بن سعد بود هم از بخت فرخنده فرجام تست که تاریخ سعدی در ایام تست که تا بر فلک ماه و خورشید هست در این دفترت نام جاوید هست درون بر روان پاک بزرگمردی که تقارن زندگی حاکم و فرمانروایی چون ابو بکر سعد زنگی را با دروان زندگی خود از خوشبختی و اقبال بلند او میداند که این واقعیتی انکارناپذیر است."