چکیده:
تشکیل خانواده ناتنی در پی طلاق یا مرگ یکی از والدین، تغییری اساسی در زندگی کودک محسوب میشود که میتواند زمینهساز دگرگونیهای بسیار در دنیای روانی او باشد. نقاشی بهعنوان تکنیکی فرافکن زمینه را برای بیان تعارضات کودک فراهم میآورد. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ نحوه فرافکنی کودکان خانوادههای ناتنی و کودکان خانوادههای تنی براساس آزمون ترسیم خانواده بود. روش تحقیق، کیفی، از نوع علی مقایسهای و پس رویدادی میباشد. جامعۀ آماری این تحقیق، کلیۀ دانشآموزان ابتدایی نواحی سهگانه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بودند. نمونه گروه کودکان ناتنی این پژوهش 40 دانشآموز پایههای اول تا ششم شامل 20 دختر و 20 پسر به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شده وگروه گواه نیز شامل 40 دانشآموز پایه اول تا ششم، مشتمل بر20 دختر و 20 پسر بهروش نمونهگیری تصادفی تعیین شدند. به منظور بررسی نحوۀ فرافکنی و ناارزندهسازیها در ترسیم، از آزمون ترسیم خانواده با نظام ارزشیابی کرمن، استفاده و تحلیل استنباطی براساس مجذور خی صورت گرفت. نتایج سؤال و فرضیههای آزمون نشان داد که کودکان ناتنی بهطور معناداری )0/05 >P (، بیشتر از کودکان تنی در نقاشیهای خود دست به ناارزندهسازی که در اینجا، حذف ، کوچک نمایی و ترسیم ناقص خود و اعضای خانواده میباشد میزنند.
The birth of a step family as a consequence of divorce or death of one of the parents causes a huge difference in a child’s life which can change his entire psychological world. Drawing as one of the ways of psychological projections can display a variety of conflicts in children psyche..This study has attempted to examine and comparison of psychological projections between children from step families and non-step families based on the family drawing test. In this study, devaluation as a content indicator in drawing projections was approached. The participants included 40 children from stepfamilies, 20 female and 20 male (parental divorce, the death of a parent, remarriage). Having a descriptive qualitative framework, these participants were selected based on a causal comparative method. The control group included 40 children from non-step families, 20 female and 20 male selected randomly. To analyze projections and devaluation in the drawings. Draw A Family (DAF) test was employed The finding indicated that in all the hypotheses children from non-step families performed significantly different. Therefore, it can be generally concluded that the children from non-step families significantly displayed more devaluation of themselves and the family members in their drawings.