چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نستوهی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران در سال 1392 بود حجم نمونه طبق فرمول کوکران 60 نفر با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه نستوهی کوباسا دارای 50 سؤال چهار گزینهای استفاده شد آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه مبانی، مفاهیم و اصطلاحات، دانش و مهارت طی 15 جلسه، 2 ساعت انجام پذیرفت این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون T همبسته) استفاده شده نتایج پژوهش نشان داد که میزان نستوهی دانشآموزانی که آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات را دریافت کردهاند بهطور معنیدار بالاتر از میزان نستوهی دانشآموزان است که این آموزش را دریافت نکردهاند.
آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نستوهی دانشآموزان مؤثر و در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است.
Purpose of this research is to determine the effects of information technology and communications education on indefatigability of students at secondary education course of Tehran in 2013. The sample includes 60 persons according to Kokeran formula by using multistage sampling method. For collecting data, Kobasa indefatigability questionnaire including 50 questions with 4 choices were selected. Information technology and communications in the fields of fundamentals, concepts and terms, knowledge and skill were trained during 15 sessions of 2 hours. This semi-experimental research was of pre-test and post-test type with control group and follow up step. For data analysis, descriptive and illative statistics (Covariance analysis test and correlated T test) were used. Results of the research showed that indefatigability of the students who have received information technology and communications education is significantly more than indefatigability of the students who have not received this education.
Information technology and communications education is effective in indefatigability of the students and has suitable stability during time.