چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی در کاهش تنیدگی و مشکلات سلامت روانی این مادران انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بدینمنظور مادران 24 نفر از کودکانی که با اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی تشخیص داده شده بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای، سلامت روانی، شاخص تنیدگی والدین و مقیاس درجهبندی کانرز والدین برای اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی بود. آموزش رفتاری والدین در قالب نه جلسه نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش مشکلات سلامت روانی مادران و تنیدگی (0/05
The present study aimed to investigate the effect of management behavior training methods to mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder, on decreasing stress and mental health problems of these mothers. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design and control group. 24 mothers of children with ADHD were selected using at-hand sampling and divided into control and experimental groups. Both groups filled out connors questioners, parenting stress index and mental health questioners. In the next step, the experimental group was instructed management behavior training in 9 ninety-minute sessions while the mothers in control group went on their normal procedures. At the end of the instructional session, both groups filled out the mentioned questioners as the post-test. Covariance analysis was used for analyzing data. The results of the analysis of covariance showed that instructing behavior modification methods decreased mental health problems and parenting stress (P