چکیده:
تعللگرایی تحصیلی به تأخیر ارادی در انجام دادن تکالیف و موکول کردن آن تکالیف به زمان دیگری اشاره دارد. تأثیر عوامل بافتی و شخصیتی بر تعللگرایی در تحقیقات زیادی مورد کنکاش قرار گرفته است. مسأله پژوهش حاضر این است که آیا الگوههای ارتباطی خانواده و سبکهای هویت قادر به پیشبینی تعللگرایی تحصیلی است. لذا هدف پژوهش، پیشبینی تعللگرایی تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجیگر سبکهای هویت می باشد. بدینمنظور پژوهش حاضر با روش توصیفی از نوع همبستگی و خاصه تحلیل مسیر انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه شامل 302 (168 دختر و 134 پسر) دانشآموز در مقطع دبیرستان بخش مشهد مرغاب بود که به صورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه تعللگرایی تحصیلی نسخه دانشآموز سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه تجدید نظر شدۀ الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (2002، 2004) و پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی (1989) بود. سپس دادهها با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جهت گیری گفت و شنود بهصورت مثبت (0/17) و جهت گیری همنوایی بهصورت منفی (0/36-) تعللگرایی تحصیلی را پیشبینی میکنند. در مجموع نتایج حاکی از ان بود اثر الگوهای ارتباطی خانواده بر تعللورزی از سبک هویت اطلاعاتی میگذرد. بهعبارتی هویت اطلاعاتی مکانیسم ارتباط بین الگوهای ارتباطی خانواده و تعللورزی را روشن میکنند.
Procrastination refer to do delay doing something until a have time because you do not want to do it, because you are lazy. Many studies have addressed the effect of contextual factors and personality traits on procrastination. The problem statement was that family pattern communication and identity styles can predict academic procrastination This purpose of the study was to prediction of academic procrastination based on family communication pattern with mediating role of identity styles among students. The present study was done with correlational design specially with path analysis method.Sample included 302 (168 girls & 134 boys) high school students in sector of Mashhad Morghab who were selected via random cluster sampeling method. Tools used in research: Procrastination Assessment Scale-Student (PASS) Solomon & Rothblum(1984), Revised Family Communication Pattern(RFCP) Koerner & Fitzpatrick (2002) and Identity Style Inventory (ISI-6G) Berzonsky (1989). Then data through path analysis were analyzed. The results showed that conversation orientation positively (0.17) and conformity orientation negatively (-0.36) can predict procrastination. In sum,the results showed that family pattern comunication had effect on academic procrastionation through informative identity. In another words informative processing could explain the mechanism of the effects of family pattern comunication on academic procrastionation.