چکیده:
زمینه: دانشآموزان به عنوان یکی از مهمترین گروههای هدف آموزش رفتاری، بخش عظیمی از جامعه امروز ما را تشکیل میدهند. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر پذیرش اجتماعی و اعتیاد اینترنتی در دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای تعداد 30 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار این پژوهش پرسشنامه اعتیاد اینترنتی (یانگ، 1998) و پرسشنامه پذیرش اجتماعی (کراون و مارلو، 1996) میباشند. قبل از انجام مداخلات پیش آزمون در خصوص هر دو گروه اجرا شد؛ سپس جلسات آموزش مهارتهای زندگی به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای، در طول سه ماه در خصوص گروه آزمایشی اجرا گردید، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش اعتیاد اینترنتی و افزایش پذیرش اجتماعی گروه آزمایش گردید (0/01>P). نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی بر پذیرش اجتماعی و اعتیاد اینترنتی تأثیر معنیدار دارد
Background: Students as one of the most important target groups of behavioral education constitute a large part of our society today. Aims: The present was aimed to investigate the effect of teaching life skills on social acceptance and Internet addiction in second grade secondary school students in Kermanshah. Method: The research method was quasi-experimental with pre-and post design with control group. Using a multi-stage random cluster sampling, 30 of them were selected as the sample and they were randomly divided into control and experimental groups of 15 subjects. The instruments of this research were Internet addiction (Yang, 1998) and Social Acceptance Questionnaire (Crown & Marlow, 1996). Before the intervention, pretest was performed for both groups. Then, life skills training sessions were performed for 10 sessions of 60 minutes, during the three months in the experimental group, but the control group did not receive any interventions. After the end of the sessions, after-test was performed from both groups. Results: Results obtained from multivariate covariance analysis indicated that life skills training reduced Internet addiction and increased social acceptance in the experimental group (PConclusions: the Life skills training has a significant effect on social acceptance and online addiction.